Foto: SVT

Nu ska flaskhalsarna på järnvägen bort

Uppdaterad
Publicerad

Nu börjar arbetet med att bygga bort flaskhalsarna på den enspåriga järnvägen mellan Laxå och Oslo. Först ut är Väse där det ska byggas mötesspår och en säkrare trafikmiljö.

Om två år kommer järnvägsbommarna i Väse att ha gått ner för sista gången. Då ska en tunnel under spåren stå klar. Och över tunneln ska tågtrafiken flyta på som aldrig förr.

– Det är bra för Väseborna när de ska röra sig på båda sidor av järnvägen. Men det som också är bra för Väse är att det kommer att öka tillgängligheten och möjligheten att pendla. Man pratar om 14 minuter mellan Väse och Karlstads centrum. Det kommer att öka attraktiviteten för den här bygden. Det är också roligt, säger Per-Samuel Nisser (M) som är kommunalråd i Karlstad.

Drygt 200 av totalt 700 statliga tågtrafikmiljoner till Värmland läggs nu på att bygga mötesspår i Väse och vid Pråmkanalen i Karlstad samt ett dubbelspår i Brunnsberg. Det centrala i satsningen är att få tågtrafiken att flyta utan onödiga störningar på sträckan mellan Oslo och Stockholm, där Värmlandsbanan är den stora flaskhalsen.

– Det här ökar robustheten något alldeles fantastiskt. Ett långt mötesspår här innebär att även godståg kan möta persontåg, säger Region Värmlands regionråd Tomas Riste (S).

Nu i höst påbörjas projekteringen. Och om allt går enligt plan så kommer problemen längs Värmlandsbanan att åtgärdas i fyra etapper, där Centralstationen i Karlstad står närmast på tur efter Väse, Pråmkanalen och Brunnsberg.

– Vi kommer att få se ombyggnationer under tio års tid och kanske ännu längre framåt. Nu börjar det så sakteliga komma i gång. Det känns jättekul, säger Per-Samuel Nisser (M).

– Det är ungefär fem hundra personer som varje morgon klockan 06:28 står och väntar på att få åka till Stockholm. De måste kunna få känna att de är framme klockan nio, säger Tomas Riste (S) om satsningens betydelse.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.