För att göra bygget säkrare och effektivare under vintern har Sjöfartsverket nu beslutat att stänga passagen genom sundet för all båttrafik från den första november till och med den 27 april Foto: Arvika Teknik

Nu stängs sundet i Arvika för båtar

Publicerad

Sjöfartsverket har beslutat att stänga sundet mellan Glafsfjorden och Kyrkviken i Arvika under vintern, för att underlätta bygget av dammen som ska skydda Arvika mot översvämningar.

Samtidigt har sprickor i berggrunden gjort att bygget blivit både försenat och dyrare än beräknat.

Bygget av de tre dammar som ska skydda Arvika från vattnet inleddes 2015. Sedan ett år tillbaka pågår arbetet med huvuddammen i själva sundet mellan Glafsfjorden och Kyrkviken men bygget har försenats. Detta sedan berggrunden visat sig vara betydligt mer instabil än vad man först trott.

– Det var mycket mer sprickor i berggrunden än vad vi trodde. De måste tätas så att vattnet inte tar vägen under översvämningsskyddet, och det tar både tid och kostar mer än vad vi planerat, säger Elin Alsterhag, chef på den tekniska staben i Arvika.

Hur mycket dyrare blir det?

– Vi vet faktiskt ännu inte vad det kommer att landa på. I tillståndsansökan beräknades kostnaden till 82,4 miljoner. Den senaste beräkningen ligger på 140 miljoner, och nu med sprickorna och förseningen vet vi inte var vi hamnar.

Stänger passagen helt

För att göra bygget säkrare och effektivare under vintern har Sjöfartsverket nu beslutat att stänga passagen genom sundet för all båttrafik från den första november till och med den 27 april

– Det är för att vi ska kunna jobba över hela pålbryggan. Vi jobbar för att få fångdammen tillräckligt tät för att kunna pumpa ur vattnet så att det är torrt när vi bygger själva översvämningsskyddet. Det går fortare och är säkrare om det inte passerar några båtar under tiden.

Svåra översvämningen bakgrunden

Under översvämningen 2000 steg vattnet mer än tre meter över normalvattenstånd. Direkt efteråt började kommunen utreda möjligheten att skydda sig mot framtida översvämningar. Studieresor gick bland annat till Holland.

Totalt består det översvämningsskydd som nu byggs av tre dammar; en huvuddamm i betong i det smala sundet mellan Glafsfjorden och Kyrkviken, och en spärrdamm på vardera sida av sundet.

Från huvuddammen ska pumpar sedan reglera vattennivån i Kyrkviken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.