Foto: SVT

Nu tar Värmlandstrafik krafttag mot långa telefonköer

Publicerad

Värmlandstrafiks kunder har drabbats av långa väntetider i telefon sedan det nya bokningssystemet infördes den 1 november. Nu tar företaget krafttag för att åtgärda det här.

Det var i samband med att ett nyutvecklat program för bokning och trafikledning av servicetrafikens fordon som bokningen drabbades av oförutsedda komplikationer. Det här har medfört att kunder som vill boka färdtjänst och sjukresor drabbats av långa väntetider i telefon.

Företaget har löpande uppgraderat systemet, trots det kvarstår en del att göra.

– Svarstiderna i telefon till kund är fortfarande oacceptabelt långa. Ett intensivt arbete av våra tekniker har resulterat i att delar av systemet byggts om och förändrats och ett fantastiskt arbete av våra operatörer och förarna ute i servicetrafiken görs, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik i ett pressmeddelande.

Flera åtgärder

För att få bukt med problemen ska man nu bland annat rekrytera nya operatörer, samtliga utbildade operatörsvikarier har kallats in och övertid är beordrad på ordinarie personal. Förändring görs även i deras talsvar där avbokning av resor kan göras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.