När operan i Karlstad nu sätter upp Läderlappen för tredje gången sker det med tillägget Fladdermusens hämnd. Enligt operachefen Ole Wiggo Bang är detta ett av de mest fantasiska verk som finns och han tycker det finns en mening med att sätta upp den här typen av operett för varje generation.
– Operetten som form har nästa helt försvunnit. Ibland görs de med nya texter men vi har försökt att göra en operett utifrån operettens villkor. Vi har flyttat den i tid litegrann men försöker behålla formen som operett, säger han.
Intrigen densamma
Läderlappen utspelar sig i staden Wien i Österrike, men den här gången 1945 efter kriget och Wien är en delad stad där folk av många nationaliteter rör sig. Men operettens intrig är densamma som förr med komik, musik, förvecklingar och förväxlingar.
Regissören Sam Brown och hans svenska översättare Magnus Lindman har skrivit om dialogen, men musiken är den vanliga välkända av Johann Strauss den yngre fast med en del tillägg, som det ju brukar vara i uppsättningar av Läderlappen.
Säkert publikkort
Läderlappen är världens mest spelade operett och ett säkert publikkort.
– Det är en utmaning som är minst lika stor som en opera för du måste hålla ett tempo och du har en talad dialog som är ganska omfattande. Man har en talad dialog i opera som Carmen och Trollflöjten också, men här har du en enormt massiv dialog i tillägg till en väldigt krävande musik, så det är en utmaning för skådespelarna och sångarna att göra den här typen av operett och det är det som är så roligt och spännande att försöka ta tag i, säger Ole Wiggo Bang.