Andelen underkända personbilar vid kontrollbesiktning minskar stadigt Foto: SVT

Positionslykta – vanligaste felet vid bilbesiktning

Uppdaterad
Publicerad

Den vanligaste anmärkningen vid kontrollbesiktningar i Värmland 2018 var ”defekt positionslykta” tätt följt av anmärkningar på halvljuset. Av de drygt 122 000 besiktningar som genomfördes så blev 29 procent av personbilarna underkända med krav på efterkontroll.

Enligt statistik från Transportstyrelsen så har antalet underkända personbilar med krav på efterkontroll minskat stadigt i Värmland och i landet de senaste sju åren.

– Besiktningen är viktig för att säkerställa att landets bilpark är trafiksäker och det är naturligtvis glädjande att andelen underkända bilar minskar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Belysning viktig säkerhetsdetalj

Antalet underkända personbilar utan krav på efterkontroll minskade också i Värmland 2018 jämfört med året innan. Men de vanligaste anmärkningarna i Värmland  i båda kategorierna handlar om billjuset.

– Bilens belysning är en viktig säkerhetsdetalj, i synnerhet under den mörka årstiden. Det är viktigt att man som fordonsägare säkerställer att bilens belysning fungerar som den ska, säger Mikael Andersson.

Drygt 71 000 eller 58 procent av de personbilar som besiktigades i Värmland 2018 blev godkända.

De 15 vanligaste felen i Värmland

ANTAL ANMÄRKNINGAR VID KONTROLLBESIKTNINGAR I VÄRMLAND 2018:

1. POSITIONSLYKTA 9624

2. STRÅLKASTARE HALVLJUS 9331

3. PARKERINGSBROMS BROMSVERKAN 7238

4. SPINDELLED 5053

5. STYRLED 3665

6. SKYLTLYKTA 3562

7. AVGASSYSTEM 3316

8. FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING 3300

9. FÄRDBROMS BROMSSKIVA 2663

10. FÄRDBROMS HJULBROMS 2659

 11. FÄRDBROMS BROMSBELÄGG 2627

12. FJÄDER 2448

13. BROMSRÖR 2381

 14. KÖRRIKTNINGSVISARE 1899

15.  KOPPLINGSDEL DEMONTERBAR 1898

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.