Den första november i år tog Region Värmland över sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden efter att regionens politiker valt att inte förlänga avtalet med Medhelp. Efter bara en och en halv månad ser regionen vissa resultat.
– Det är enklare och tydligare väg för patienter in och genom vården, hävdar enhetschefen Anna Löwenhamn.
Det finns tre så kallade trafikrum dit samtalen till 1177 kommer. De är placerade i Karlstad, Torsby och Arvika och totalt jobbar nu ett 30-tal sjuksköterskor med vårdkoordinering vilket innebär att de ska lotsa patienten rätt genom vården. Enligt regionen möjliggörs detta genom att 1177 har samma journalsystem som övrig sjukvård i Värmland vilket regionen är först i landet med.
Färre patienter till akuten
I snitt tar sjuksköterskorna emot 400-500 samtal per dygn och de flesta patienter ringer vardagar mellan kl 08 och 16:30. Av dem som kontaktade 1177 under den första månaden efter övertagandet var det enligt Region Värmland 7 670 patienter som blev hänvisade till en akutmottagning, vilket kan jämföras med 8 131 patienter samma månad i fjol.
– Vi ser en effekt av vårdkoordineringen, säger Anna Löwenhamn.
Initialt dyrare
Avtalet med Medhelp kostade cirka 14 miljoner kronor per år och Region Värmland ser en ökad kostnad inledningsvis efter övertagandet:
– Initialt blir det dyrare när vi bygger tre trafikrum på tre orter i Värmland och vi har utbildningskostnader men vi ser vinsterna längre fram, framförallt för patienten, säger Anna Löwenhamn.
Men eftersom alla nya rutiner ännu inte satt sig kan man som patient räkna med att kötiderna så här i början kommer att fortsätta vara långa.
– Det här är ju initialt, vi har inte hållit på så länge. Men vi skruvar hela tiden för att förbättra oss så det ska bli enklare för patienten.