I Sverige finns 33 icke-statliga flygplatser, majoriteten av dem ägs av kommuner och regioner. Den totala förlusten för de regionala flygplatserna ökade till nästan 700 miljoner kronor i fjol och prognosen visar att det totala driftunderskottet för medlemsflygplatserna i år kommer att landa på över 800 miljoner kronor, enligt Svenska regionala flygplatser (SRF).
Höjning med över 400 procent
Om förslaget på att skjuta till 318 miljoner kronor blir verklighet så skulle det statliga stödet gå från dagens 210 miljoner till 528 miljoner kronor per år.
Lokala flygplatser
Vid en tillbakablick skulle det innebära att stödet höjts med 425 miljoner kronor – över 400 procent – sedan 2023.
Med den nu föreslagna höjningen vill staten kunna täcka upp till 75 procent av flygplatsernas driftunderskott.
– Vi skjuter till rejält med pengar för att underlätta driften för de här samhällsviktiga flygplatserna, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Positivt inställd
Ann-Christin Johansson är före detta socialdemokratisk riksdagsledamot och fram tills nyligen satt hon i styrelsen för Svenska regionala flygplatser. I dag är hon styrelseordförande för Karlstad airport.
– Det här är jättebra, väldigt efterfrågat. Det visar på statens syn på det regionala flygplatsnätet, att det behövs flygplatser i hela Sverige, säger hon.
Karlstad airport är en av de regionala flygplatser som gjort stora förluster de senaste åren och som nu hoppas på ett högre stöd från staten. 2024 gjorde flygplatsen ett underskott på runt 40 miljoner kronor.
Tror på brett politiskt stöd
Ann-Christin Johansson (S) tror att stödet i riksdagen kommer vara brett.
– Jag tror att majoriteten av våra partier i riksdagen kommer tycka det är bra.
Hur ser du på den här utvecklingen i relation till klimatet?
– Varför ska man inte flyga om man kan flyga hållbart och grönt. Elflyg, vätgas kommer, biobränsle. Framtidens flyg är inte det vi sett historiskt utan något helt nytt, säger hon.
Förslaget kommer läggas fram i Tidöpartiernas höstbudget den 22 september. Om det klubbas igenom i riksdagen så är det i slutändan Trafikverket som avgör vilka icke-statliga flygplatser som ska få statsbidrag och hur stor summan blir.
Statligt stöd till regionala flyplatser
Stödet infördes 1999 och låg då på 115 miljoner kronor. Sedan minskade stödet successivt till att under många år ligga på 103 miljoner kronor. Under den här mandatperioden ser det ut så här:
- 2022 – 103 miljoner kronor
- 2023 – 103 miljoner kronor
- 2024 – 210 miljoner kronor
- 2025 – 210 miljoner kronor
- 2026 – förslag på höjning till 528 miljoner kronor
Källa: Regeringen
Flygplatser som fick statligt bidrag 2024
- Arvidsjaurs Flygplats
- Borlänge-Dala Flygplats
- Gällivare Flygplats
- Göteborg-Stallbacka Flygplats
- Hagfors Flygplats
- Halmstad Flygplats
- Hemavan Tärnaby Flygplats
- Härjedalen-Sveg Flygplats
- Höga Kusten Kramfors Flygplats
- Jönköping Flygplats
- Kalmar Öland Flygplats
- Karlstad Flygplats
- Kristianstad Flygplats
- Linköping City Flygplats
- Lycksele Flygplats
- Midlanda/Sundsvall Flygplats
- Mora Flygplats
- Pajala Flygplats
- Skellefteå Flygplats
- Torsby Flygplats
- Vilhelmina Flygplats
- Västerås Flygplats
- Växjö Småland Flygplats
- Örebro Flygplats
- Örnsköldsvik Flygplats
Källa: Regeringen