Biografen Saga i Säffle hotas av stängning efter att entreprenören Ulrika Skålén som drivit bion har sagt upp hyresavtalet och aviserat att hon inte längre vill driva den vidare:
– Vår entreprenör som har drivit biografen i fem år har sagt upp sitt avtal och tycker det är svårt ekonomiskt att driva biograf I Säffle. Då finns det naturligtvis en vilja hos politiken och hos oss i förvaltningen att det ska finnas en biograf i Säffle kommun, säger Katarina Kristoffersson, kulturchef Säffle kommun.
Kan ta över driften
Förslaget går ut på att kommunen tar över driften av biografen till en kostnad av 600.000 kronor. Pengarna ska framförallt gå till personalkostnader, hyra och marknadsföring. Bland annat ska en biografansvarig på halvtid rekryteras.
– Vi tycker att det är viktigt att man kan titta på bio i vår lilla stad så att man inte ska behöva åka iväg, framförallt till Karlstad förr att se på film. Och det gäller framförallt barn och unga som ska kunna se på film i sin egen lilla hemstad.
Besviken över förslag
Ulrika Skålén som drivit bion de senaste fem åren säger att hon ärbesviken över förslaget:
– Jag har erbjudit mina tjänster menförstått att de vill driva bion i egen regi och inte tänker sig enfortsättning med mig, säger hon. Samtidigt säger hon att hon ärglad över att besökssiffrorna på bion ökat och att hon kunnat hadet utbud av film som hon haft under sina år vid bion.
Färre biografer
De privatägda biograferna i småkommuner har blivit allt färre under åren. Under arbetet med förslaget har man tittat på hur andra småkommuner med krisande biografer har gjort.
– I Värmland finns Torsby som länge drivit sin biograf med hjälp av en entusiastisk filmförening med kommunalt anslag både vad gäller biograf föreståndare och hyreskostnader. Och under hösten har även Åmåls kommun tagit över driften av biografen I sin kommun så vi har tittat framförallt på de kommunerna hur de tänker sig sitt upplägg, säger Katarina Kristoffersson.
Förslaget ska nu upp för beslut på kulturnämndens arbetsutskott på tisdagen och sedan vidare till kulturnämnden och kommunstyrelsen.