– Jag tror det beror på att det är väldigt inne med cykling och vandring och att man hemestrar, semesterar hemma. Det är en trend som inte bara märks här utan syns i hela fjällvärlden, säger Annica Jonsson, delägare på Långbergets Sporthotell.
Förutom svenskar kommer det också många holländare och tyskar till Långberget, med de har andra favoritsysselsättningar.
– De utländska gästerna vill gärna åka på bäver- och älgsafari. Det gillar de jättemycket.
Vinterfokus i Branäs
På andra värmländska skidorter som Branäs och Hovfjället har man tidigare försökt med organiserade aktiviteter sommartid utan att få något vidare gensvar. I Branäs fokuserar man nu på vintern och har inga fastslagna planer på en utveckling till en åretruntdestination.
Men på Långberget, där sommarsäsongen nu står för 20 procent av omsättningen, tror man att intresset för barmarksäsongen kommer att fortsätta att öka och man satsar nu på att få turister att komma även senare in på hösten.
– Vi tänker satsa på mer cykel- och vandringspaket för att förlänga sommarsäsongen, säger Annica Jonsson.