Sen år 2000 har Värmlandstrafik höjt priset för ett trettiodagars periodkort med hela 86 %. Det är den femte största prisökningen under samma tidsperiod i hela landet. Det visar en undersökning som SVT gjort.
– Vi har gjort en väldigt kraftig utbyggnad av trafik i värmland. Moerna tåg och tågtrafik till de närliggande större städerna. Det kostar stora skattepengar och biljettpriserna måste följa med, säger Lars Bull, VD Värmlandstrafik.
År 2000 kostade ett 30-dagars periodkort hos Värmlandstrafik 625 kronor. Idag, fjorton år senare kostar samma kort 1160 kronor.
– Vi har en överenskommelse om att halva biljettpriset ska bekostas av resenären och halva av skattefinansierade medel och det är det Värmlandstrafik har att rätta sig efter, säger Per-Inge Lidén, ordförande i Värmlandstrafiks styrelse.
Och den första mars höjs biljettpriset igen med 175 kronor.
– Kollektivtrafiken är fortfarande det billigaste färdsättet och det kommer det fortsätta att vara. Dessutom har det stora samhällsekonomiska förtjänster på miljö- och trafiksäkerhet framför allt, säger Per-Inge Lidén.
Han menar också att en alternativ finansiering av kollektivtrafiken är att skjuta till mer skattemedel.
– Vi har en förhandling just nu med de olika partierna, kommuner och landstinget om finansieringen framöver. Jag skulle gärna se att kommun och landsting går in med mer medel, säger Per-Inge Lidén (MP), ordförande i Värmlandstrafiks styrelse.