Värmlands Folkblads huvudbyggnad Foto: SVT

Tidningsuppköp gav liten påverkan på nyhetsutbudet

Uppdaterad
Publicerad

När Värmland Folkblad köptes upp av Nya Wermlands-Tidningen i januari 2017 befarade en del att nyhetsutbudet i Värmland skulle bli fattigare. Men så blev det inte, åtminstone inte i någon avgörande betydelse. Det konstaterar Institutet för mediestudier i en ny bok.

Det är medieforskaren, tillika professor i journalistik, Gunnar Nygren som står bakom slutsatsen att Nya Wermlands-Tidningens övertagande av Värmlands Folkblad inte påverkat nyhetsutbudet i någon större omfattning. Visserligen har antalet nyhetsartiklar minskat något i Värmland sedan sammanslagningen men den minskningen står främst uppköparen Nya Wermlands-Tidningen för.

Hör reaktionerna för två år sedan:

Fler digitala nyheter

Slutsatserna kring effekterna av sammanslagningen mellan de konkurrerande tidningarna presenteras i ett kapitel i boken ”Nyheter – allt mer en tolkningsfråga? Mediestudiers innehållsanalys 2007– 2018” som presenteras i Stockholm i dag. I kapitlet framgår att samtliga medier i Värmland,  utom Sveriges Radio, har ökat andelen nyheter som presenteras digitalt medan de nyheter som presenteras i tryckt eller utsänd form har minskat.

Ökad likriktning

Gunnar Nygren drar dock slutsatsen att även om inte antalet nyheter minskat i någon högre grad så har likriktningen ökat när Värmlands Folkblad och Nya Wermlands-Tidningen jämförs. Det gäller framför allt inom områdena politikbevakning och livsstilsjournalistik. Värmlands Folkblad har dock lyckats behålla sin profil som en stark sportbevakare.

Förändring antal artiklar/inslag

                                                  2007 2018                     Förändring

Nya Wermlandstidningen             391 299                       – 23 %

Värmlands Folkblad                      191 217                       +13 %

Sveriges Radio P4 Värmland          64 41                       – 35 %

SVT Nyheter Värmland                  68 95                       + 39 %

(Statistiken i undersökningen har tagits fram genom att mäta sju slumpvis utvalda dagar varje år som mätningen genomförts.)

Källa: Institutet för mediestudier

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.