2018 var en milstolpe för campingarna runt om i landet, med en total beläggning på mer än 16 miljoner gästnätter enligt SCB, vilket innebär en ökning med två procent från 2017.
På Årjängs camping har man under den här sommaren också märkt av ett ökat intresse när man ökade beläggningen med tio procent jämfört med 2018. De flesta av besökarna, hela 80 procent, är norrmän.
– Ryktet sprider sig bland de som varit här. Sedan tror jag att prisläget på den svenska kronan och kanske lite flygskam också gör att fler väljer camping på närmare håll, säger Amanda Thorell, platschef på Årjängs camping.
Stort intresse för lyxcamping
Men det är inte bara traditionella tält, husbilar och stugor som gäller för campare i Sverige, utan också en mer lyxig variant av boende, så kallad glamping.
Martin Juhos på SCR, Svensk Campings branschorgansiation, menar att konceptet har funnits ett par år och att det kommer att öka.
– Gästerna efterfrågar det och glamping växer stort i Europa. Det är inte en volymprodukt i Sverige, men glampingboenden bokas tidigt, säger han.
Glamping är något som Sommarvik har testat i år, och planen är att utöka verksamhet under sommaren som kommer.
Starta klippet ovan för att höra platschefen berätta om konceptet lyxcamping och hur intresset har varit under sommaren.