Tufft för Säffleföretag

Uppdaterad
Publicerad

På måndagen träffade Volvo Bussar sina underleverantörer.

Detta för attinformera om vad som händer fram tills det att fabriken stänger planeras attstänga, den 30 juni nästa år.

Volvo berättade bland annat om att de redan under våren kommeratt flytta ordrar på bussar från Sverige till Polen. Detta för att polackernaska lära sig att bygga buss enligt modellen man använder sig av i Säffle –något som kan påskynda nedläggningen.

Nedläggning Volvo i Säffle

– Som det ser ut i dag har de (Volvo) beläggning året ut, sedanberor det på hur förhandlingen går hur det blir med inkommande ordrar, om detblir något jobb i Säffle efter nyår eller inte, säger Christer Lundquistproduktionschef Bocri AB i Säffle.

Det har sagt att fabriken ska stänga 30 juni, det kan alltså blitidigare?

– Ja, så uppfattar vi informationen. Säljer de inga mer bussar såhar de ingen buss att bygga.

Företaget Bocri har i dag 20 personer anställda och fem personerinhyrda för att hinna med att leverera dagens ordertryck. Förhoppningsvis kanman behålla drygt hälften av personalstyrkan när Volvofabriken läggs ner.

Bocri kommer att få möjligheten att konkurrera med polskaunderleverantörer, men det är inget företaget räknar med att klara av.

– Vi får alltid möjligheten att räkna om vårt pris. De kommer tilloss med ett så kallat ”target price” och det ligger ofta väldigt mycket lägreän vårt pris. I regel är det inte värt arbetet, utan det är bara att lämnaartikeln ifrån sig, säger Lundquist.

Konkurrensen som många underleverantörer Säffle står inför ärmördande tuff.

– En polsk arbetare är tre-fyra gånger billigare, inklusive socialt, dåär det tufft att konkurrera.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nedläggning Volvo i Säffle

Mer i ämnet