Tre olika former av sociala bedrägerier
Phishing: Falska mejl, webbplatser och trovärdiga textmeddelanden som används för att stjäla information. Dessa meddelanden skickas vanligtvis till tusentals personer och är inte riktade till dig personligen. Kallas också för nätfiske.
Vishing: Telefonsamtal eller röstmeddelanden där någon ringer och utger sig för att vara från exempelvis vården, en myndighet eller ett företag och övertygar mottagaren att följa olika instruktioner, exempelvis att använda sitt bank-id.
Smishing: Samma sak som phishing, men där bedragarna använder sig av SMS.
Tips för att undvika att bli lurad:
Använd aldrig ditt bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Lämna heller aldrig ut koder till bankdosa.
Om någon du inte känner igen ringer och du blir osäker, be att få ringa tillbaka till personen. Ta själv reda på numret för att säkerställa att de ringer från företaget eller myndigheten.
Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
Klicka inte på misstänkta länkar. Har du verkligen beställt något? Eller deltagit i en tävling? Inget SMS eller mejl är så bråttom att du inte hinner dubbelkolla avsändaren. Gå in på den officiella webbsidan och sök själv upp kontaktuppgifter om du är osäker och fråga.
Källa: bankid.se