E18 i höjd med Skattkärr utanför Karlstad stängdes av när MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, genomförde testen med att klippa av ett belastat vajerräcke och se vad som händer. MSB vill öka kunskapen om farorna för räddningstjänsten och andra när vajrar kapas.
– Risken för personalen, den som kapar, är väl inte den största utan mer vad som händer i andra delar av räcket när man kapar för att det är så mycket lagrad energi i de här vajrarna, säger Marianne Stålheim, biträdande chef på enheten för kunskapsutveckling på MSB.
De senaste åren har det inträffat flera olyckor och tillbud när vajerräcken måste klippas av eller lossas. I Örkelljunga för två år sen skadades flera brandmän och en av dem omkom.
Unikt test
MSB:s test på E18 utanför Skattkärr är en av de första i sitt slag i världen och kompletterar flera datorsimuleringar av vad som händer när vajrar klipps av.
– Den största risken är ju där man kan få de största svängningarna på vajern så att det är ju i skadeområdet där bilar har kolliderat och belastat vajern – det är där man får stora rörelser, förklarar Erik Egardt, räddningstjänstenheten på MSB.
Filmen ska analyseras
Testen visade att man kan få en rörelse i vajern efter hela dess längd som kan innebära flera kilometer ifrån kapstället. Men svängningarna i sidled blev inte så stora som man trott vilket var positivt. Samtidigt kunde inte vajerräcket maxbelastas motsvarande en långtradare som kört in i och spänt upp vajern.
Det blev också bekräftat att det är bra att ha kapstället 40 till 50 meter från olycksplatsen för att minska riskerna för skador.
Filmer från testet ska nu analyseras vidare och erfarenheterna spridas med rekommendationer till räddningstjänstpersonal och andra som kan vara inblandade i räddningsarbete på vägarna.