Sänkt bro fördyrar sjötransporten

Publicerad

Om Götaälvbron i Göteborg sänks kommer transporterna bli dyrare för Valmet i Karlstad som fraktar 180 ton tunga yankeecylindrar. Det finns också en oro för att Göteborgs lokala politiker på sikt kan äventyra företagets verksamhet.

– Vi tycker det är oroväckande att man bygger in hinder i Vänersjöfarten. För våra yankeecylindrar finns det inget alternativ till att transportera dem över Vänern, genom Göta älv och ut på havet, säger Erik Kornfeld, platschef på Valmet i Karlstad.

Valmet i Karlstad sysselsätter 550 personer för produktionen av mjukpappersmaskiner och är den enda producenten av de riktigt stora yankeecylindrarna. När Värmlandsnytt var på plats skulle tre cylindrar skeppas vidare ut i världen med Sydamerika och Nordafrika som slutdestinationer. Med Thunrederiets fartyg ska de först till Antwerpen där omlastning sker.

Under rusningstrafik ska Götaälvbron vara stängd, tre timmar på morgonen och tre timmar på eftermiddagen. I övrigt sägs i de provisoriska bestämmelserna att 15 fartyg ska garanteras passage per dygn.

– Alla sådana hinder leder ju till ökade kostnader, förmodligen längre transporttider och dessutom så blir vi i framtiden beroende av politiska beslut i Göteborg, där man ställer vänersjöfarten mot trafiken i Göteborgs stad, säger Erik Kornfeld.

Där ligger kanske den största rädslan, att Göteborgs lokala politiker enbart har stadens bästa för ögonen och inte se till vad vänersjöfarten behöver. Blir det till exempel för stort trafikkaos i Göteborg kanske antalet broöppningar decimeras.

– Då blir det ju mycket besvärligare, naturligtvis. Ett brobeslut det kommer ju gälla de närmsta 100 åren, kanske mer. Det är ju lite svårt att förutse beslut som fattas i Göteborg framöver, säger Erik Kornfeld.

Det här är inte enda molnet på Valmets himmel. Även om det ligger längre bort i tiden så är renoveringen av slussarna i Trollhättan en väl så viktig åtgärd för Vänersjöfarten.

– Vi har ju ingen annan möjlighet att transportera ut våra stora yankeecylindrar än över Vänern och genom Göta älv. Och kan vi inte det, då kommer vi inte kunna tillverka yankeecylindrar i Karlstad, säger Erik Kornfeld.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.