Situationen är så allvarlig och hotfull att polisen ibland får rycka ut.
– Det händer att det kommer mellan tio och tjugo lastbilar samtidigt. Då har vi nte plats för våra gäster som vill in i restaurangen, för de sitter ju bara kvar i bilarna, säger Henrik Aronsson på Värmlands Rasta.
– Det har gått så långt att jag har blivit hotad, fortsätter han.
Det är framför allt utländska chaufförer som väljer att parkera sina lastbilar för att ta vilopaus, utan att tanka eller äta på restaurangen – då bryter de mot reglerna för kundparkeringen. På Sveriges Åkeriföretag menar man att löneläget för en del är en förklaring och att de helt enkelt inte har råd.
– Vi vet att förekommer löner kring 500 och 600 euro per månad och det är inklusive allt. Lönerna borde markant upp för de här chaufförerna, säger Svenerik Eriksson, regionchef Sveriges Åkeriföretag Värmland, till Värmlandsnytt.
Han föreslår att Trafikverket tillsammans med kommunen ordnar en parkering som är både bevakad och att man har en ordning så att de som utnyttjar den verkligen får betala för det här på ett eller annat sätt, säger Svenerik Eriksson .
– Vi är beredda att diskutera det här, men vi har inte haft kännedom av behovet att övervaka parkeringen, säger Jeanette Björkman på Trafikverket. Vår policy är att det ska vara som mest 60-80 minuter mellan rastplatserna längs våra Europavägar och riksvägar.