Enligt Sture Arnesson har 640 hushåll i Oleby och grannbyar närmare till Olebystationen än till stationen i Torsby och han tycker det är befogat med stoppet i Oleby trots att det bara är drygt fyra kilometer in till Torsby.
Ett av huvudargumenten för Sture Arnesson är att behovet av bil och bilåkandet skulle minska.
-Sen tar det ju faktiskt 48 sekunder att stanna här, vad är det i världsrymden så att säga? Jag förstår inte motståndet mot det här, säger Sture Arnesson.
Inväntar utredning
Enligt uppgift till Sture Arnesson från den tidtabellsansvarige på Trafikverket påverkar inte ett stopp i Oleby stoppen och tidtabellen söderut. Det är bara från Torsby som tåget måste starta en minut tidigare och i andra riktningen anländer tåget en minut senare till Torsby.
Kommunen har hittills inte velat driva frågan mot Region Värmland och Värmlandstrafik och nu vill man avvakta en ny utredning om hela Fryksdalsbanan.
- Dom borgerliga i Region Värmland har lämnat in en motion om att man vill att stoppstrukturen ska ses över en gång till och då antar jag att Oleby också är en sån station som kommer med i det, förklarar Ann-Katrin Järåsen (S), kommunalråd i Torsby.
900 namnunderskrifter
Sture Arnesson har hittills samlat in närmare 900 av dom 1000 namnunderskrifter som krävs för att få kommunfullmäktige att ta upp frågan om en folkomröstning.
Hur det än går kanske han kan få kommunen att jobba för ett stopp till slut. För om det visar sig att ett stopp i Oleby inte påverkar målet att kunna åka mellan Torsby och Karlstad på en timme så tycker Ann-Katrin Järåsen att en förändring enbart skulle vara positiv.