Grattis så här på födelsedagen! Hur firar Ni 200-årsdagen?
– Tack, telefonen har gått varm och det är många som vill gratulera! Det känns lite spännande, det har inte sjunkit in riktigt än, säger Karin Eriksson chefredaktör på Mariestads-Tidningen. Vi har kämpat med en bilaga till tidningen till idag där lokalhistorikern Åke Möller berättar om tidningens historia 200 år och hur staden och landet skildrades förr. Sedan äter vi lite tårta förstås!
Hur skulle du vilja beskriva Mariestads-Tidningen?
– Vi är en pigg och alert lokaltidning med ett 20-tal medarbetare på redaktionen och vi brukar säga att vi är världsbäst i och på Mariestad, skrattar Karin Eriksson. Vår digitala satsning kom relativt sent 2013, men nu tycker vi att vi har fått ett utmärkt komplement till dagstidningen och är ödmjuka för vårt uppdrag till våra läsare med en upplaga på över 11 000 tidningar.
Tror du att Mariestads-Tidningen kommer att vara kvar på 200 år?
– Oj, journalistiken kommer ju att finnas kvar i någon form, men svårt att säga i vilken. Tänk bara om man skulle förklarat för redaktören 1817 hur tidningen skulle se ut 2017...det är verkligen mycket som hänt, säger Karin Eriksson. Men en sak är säker, vi kommer att forsätta att kämpa för yttrandefriheten.
”Lagom uppkäftig”
– Det är bara att gratulera! säger Nils Funcke före detta reporter på Mariestads-Tidningen och tryckfrihetsexpert. Mariestads-tidningen är verkligen ett bra exempel på vilken skillnad en liten lokal tidning kan göra och bestämma dagordningen för landsorten. Så den har en oerhörd stor betydelse, lite som predikstolen fungerade förr.
Nils Funcke arbetade som kommun och landstingsreporter på MT, mellan 1980-1986 och minns att han gick med lätta steg till jobbet.
– Jag stormtrivdes verkligen, säger han, Mariestads-Tidningen är lagom uppkäftig och drar sig inte för att göra egna undersökningar och spelar en väldigt stor roll på det lokal planet, en lokal maktfaktor. Man ska verkligen inte underskatta papperstidningen som bärare av information. Papperstidningen har en förmåga att ge läsare information som de kanske väljer bort när de väljer information via nätet.