Varslet omfattar Saab Automobile och Saab Automobile Powertrain, och kommer framförallt att drabba anställda i produktionen.
-Det är absolut nödvändigt att vi snabbt drar ner kostnaderna och anpassar organisationen efter den situation vi nu befinner oss i, säger Martin Larsson enligt P4 Väst. Samtidigt är det givetvis ett tungt besked att behöva ge våra anställda, som besitter stor kompetens och som, genom vår svåra tid, alltid uppvisat sådan lojalitet, säger personaldirektör Johan Formgren.
Rekonstruktör Guy Lofalk inledde sitt tal med att understryka att det fortfarande är en lång väg kvar innan avtalet med de kinesiska köparna är klart. Enligt Guy Lofalks preliminära rekonstruktionsplan ska Saab i framtiden sälja 175 000 till 200 000 bilar per år. Han lovar att alla leverantörer kommer att få sina skulder betalda.
Victor Muller säger på mötet att Youngman och Pang Da hela tiden velat köpa alla aktier direkt från det nuvarande ägarbolaget Swan. För bolaget och alla borgenärer är detta den allra bästa lösningen, menar han.
Briljant affärsplan
Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, var en av de borgenärer som kommit till borgenärssammanträdet i kommunhuset i Vänersborg. Vid den förra rekonstruktionen 2009 var Saab skyldig återförsäljarna runt 200 miljoner kronor. Den här gången handlar skulderna om 40-50 miljoner kronor.
-Vi hoppas få höra en briljant affärsplan både vad gäller tankar, idéer och finansiering, säger Peter Hallberg.
Det han hört hittills tycker han låter bra.
-Jag förutsätter att kineserna inte betalar en massa miljarder om inte planen är bra. Vi har inget att vinna på att något går tokigt. Saab är vårt levebröd så vi vill givetvis att allt går vägen, säger han.
Enligt planen ska Saab gå med vinst 2014. Fram tills dess ska de pengar som kineserna satsar täcka alla kostnader. Än så länge har rekonstruktören Guy Lofalk gett något förslag på hur Saab ska ersätta alla som företaget är skyldiga pengar – borgenärerna. Hos kronofogden finns en lista över alla Saabs borgenärer. Den sträcker sig över 36 A4-sidor.
För att lyckas sälja bilar hoppas man på den kinesiska marknaden. Den ska stå för en tredjedel av Saabs försäljning. Tillverkningen ska ske både i Kina och i Trollhättan.
Ja till fortsatt rekonstruktion
Vänersborgs tingsrätt anser att rekonstruktionen för Saab Automobile och dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools ska fortsätta, meddelades vid lunchtid på måndagen.
Amanda Duregård