I Göteborg har planerna på linbanor blivit allt mer konkreta de senaste åren, och en första sträckning över Göta älv spås kunna stå färdig till stadens 400-årsjubileum, 2021. Och nu är alltså Alliansen i Borås sugna på att bygga sin egen linbana.
I motionen från de fyra borgerliga partierna pekas tre stationslägen ut. Det första är Borås resecentrum, det andra är Södra Älvsborgs sjukhus, och slutstationen är alltså tänkt att vara Hässleholmen. I dagsläget tar en resa från resecentrumet till Hässleholmen cirka 20 minuter, men med linbana beräknas den restiden kunna krympa till fem minuter.
– Det här är ett alternativ för att få bort busstrafik från gatorna, säger Anette Carlsson (M) kommunalråd i Borås.
Vill utreda kostnaderna
Det de fyra partierna nu vill är att tjänstemännen på Tekniska nämnden ska utreda möjligheterna och kostnaderna för en linbana och jämföra detta med vad planerna på en utbyggd busstrafik, ett så kallat BRT-system, skulle kosta.
– Man slipper konflikt med övriga trafiken, säger Anette Carlsson.
Men det låter dyrt?
– Ja, det är det man nu ska titta på
I Göteborg råder en bred politisk enighet om att satsa på linbanor, vilket bidragit till att processen gått relativt fort fram.
Socialdemokraten Ulf Olsson är kommunstyrelsens ordförande i Borås och han är skeptisk till en linbana i staden.
– Man kan naturligtvis titta på frågan, men det känns inte helt realistiskt. Det är både stora ekonomiska och tekniska utmaningar, säger han.