Se utvecklingen och hör kommunen om kostnaden för cyklarna.
2019 hade utlånen av hyrcyklar nästan halverats jämfört med 2015. En av förklaringarna till nedgången 2019 var introduktionen av elsparkcyklar i Göteborg. Elsparkcyklar kom till staden i november 2018.
Kritik mot dåliga bromsar
Men lånecyklarnas minskade popularitet beror, enligt Göteborgs stad, inte bara på elsparkcyklarna. Det har även klagats på slitage och bristande underhåll av cyklarna, till exempel för dåliga bromsar.
2020 gjordes systemet för lånecyklar om. Då ställdes cyklar ut även i Mölndal. Förhoppningen var att det nya mer moderna systemet skulle göra det lättare för användare att betala och hämta ut cyklar. Samtidigt höjdes priset rejält – kostnaderna för ett årskort steg från 75 till 300 kronor.
Det nya systemet var på plats först i juni 2020, vilket gör att siffrorna för 2020 är svåra att jämföra med. I år hade det fram till och med 8 augusti skett drygt 194 000 utlån av hyrcyklarna.
Hoppas på större intäkter
Med det nya systemet försvann även finansiering via reklamintäkter. Det nya systemet kostar kommunerna gemensamt 12,6 miljoner kronor per år. Innan systemet infördes hoppades Göteborgs stad att det höjda priset på årskort skulle göra att intäkterna ökade.
– Vi kommer att höja kostnaden för användarna lite grann. Bara det gör att vi får intäkter som täcker 50 procent av kostnaderna, sa Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret i Göteborgs stad till SVT Nyheter Väst i december 2018.
Långt ifrån målet
Men målet om att sälja 22 000 årskort är långt borta. I år har det hittills sålts knappt 1900 årskort. Och intäkterna täcker långt ifrån 50 procent av kostnaderna. Fram till och med juli var intäkterna bara drygt 620 000 kronor.