Dagsnoteringen är 1030 företag med upp till 90 000 anställda som är underleverantörer till fordonsindustrin i Sverige. Allt från små verkstadsföretag till multijättar som IAC. Att vara leverantör till den här branschen innebär att få vänta på betalningen. I värsta fall en 105 dagar lång väntan.
Många företag har därför ett system där man säljer sina fordringar till företag som sysslar med så kallad factoring, och får på så vis in pengarna direkt i kassaflödet. Men det kräver kreditförsäkringar, och som har blivit mycket svårare att få.
-De försäkringsbolag som brukar köpa den här typen av fordringar från underleverantörer till fordonsindustrin, tycker inte att det är tillräckligt säkert, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen till Västnytt.
-De anser att det är en för stor risk. Så nu förtiden är det bara ett försäkringsbolag i Europa av totalt tre som det går att skriva kreditförsäkringar med.
Företagens kassaflöden påverkas också av att bankerna i spåren av finanskrisen är återhållsamma med vanliga företagskrediter, och när vanliga rutiner inte längre fungerar kan man komma i ett läge där kravet blir direkt betalning vid leverans.
-Det förkommer ju i andra branscher, säger Svenåke Berglie, -Och jag kan tänka mig att det redan förekommer mellan leverantörsföretag, så att det är inte helt uteslutet, att det kan komma i större skala i framtiden.