Jörgen Tholin, prorektor på Högskolan i Borås, har fått uppdrag av regeringen att utreda hur man kan förbättra dagens betygssystem. Utredningen är en del i regeringens så kallade betygsutredning och är tänkt att föreslå hur ämnesbetyg kan utformas för gymnasieskolor i stället för dagens kursbetyg.
– Betyg efter varje kurs gör att det blir en fruktansvärd massa betyg att hålla ordning på. Ur elevperspektiv så leder det till stress och att det krävs att eleverna uppfyller alla kriterier för ett visst betyg så fokuserar man mer på det dåliga än det som är bra. Ur lärarperspektiv så är det också ett stressmoment. då de måste sätta alla dessa betyg efter varje liten kurs, säger Jörgen Tholin till SVT Nyheter Väst.
Ökad ohälsa och stress bland elever
Folkhälsomyndigheten har pekat på att den ökade psykiska ohälsan bland tonåringar kopplas till skolan. En ny rapport från myndigheten visar att andelen tonårselever som rapporterar återkommande psykiskstress fördubblats sedan mitten av 1980-talet.
Det är något som Jörgen Tholin nu är glad att få försöka förändra.
– Med tanke på detta larm om den höga andelen som mår psykiskt dåligt så tycker jag det är oerhört meningsfullt uppdrag att försöka förändra. Jag tror att betygssystemet är bidragande till både stress och ohälsa.
”Prata med elever och lärare”
Utredningen ska redovisas först i november 2019, men när en eventuell förändring av betygssystemet kan införas är oklart.
– Det har redan kommit många reaktioner på den här utredningen och föräldrar till elever tycker det är synd att man inte kan ändra detta redan nu.
Hur kommer du arbeta fram ditt förslag till utredningen?
– Jag fick uppdraget i går, så det står inte helt klart kan jag säga. Men jag kommer att börja prata med gymnasieelever och lärare, säger Tholin.