Volvo satsar på matleverans direkt till bilen. Foto: TT

Bilbranschen söker nya sätt att tjäna pengar

Uppdaterad
Publicerad

Bilindustrin kämpar med att hitta lönsamhet med eldrivna fordon. Detta är den tydliga utmaningen för bilindustrin i dag, säger fordonsanalytiker Mikael Wickelgren.

Det är på service och eftermarknad biltillverkarna gör sina vinster. Och fasas förbränningsmotorn ut försvinner en stor del av dessa vinster.

– Servicebehovet definieras av förbränningsmotorn, det är själva basen till att bilen behöver service, säger Mikael Wickelgren fordonsanalytiker verksam vid Högskolan i Skövde.

Utan förbränningsmotor ingen service?

– Utan förbränningsmotor en helt annan typ och mycket lägre grad av servicebehov, säger Mikael Wickelgren till SVT Väst.

Mat levererat direkt till bilen

Den stora utmaningen för bilindustrin i dag är att hitta nya inkomstkällor när de gamla försvinner. På Volvo jobbar man hårt på detta, och man har just lanserat en tjänst bunden till det egna märket: en tjänst där man kan få paket och matvaror levererade direkt till bilen där den står på parkeringen.

– Det här är ju ett exempel på att försöka bredda den tjänste-palett man erbjuder sina kunder. Det kanske är toppen för somliga kunder att få den här matkassen instoppad i bilen och slippa gå runt i affären själv, säger fordonsforskare Mikael Wickelgren.

Men det ger ingen vinst till Volvo som det ser ut nu?

– Det återstår väl att se, det är en typ av tilläggstjänst som kanske kan generera andra typer av affärer, säger Mikael Wickelgren.

– Vi på Volvo satsar otroligt mycket på bilen som serviceplattform, och ni kommer se mycket mer av det framöver, säger Björn Annvall, marknads- och försäljningschef på Volvo Cars.

Hur nödvändigt är detta för konsumenten då?

 – Vår konsumtion definieras inte av vad som är nödvändigt – utan av vad vi vill ha – det är ganska viktigt att komma ihåg. Det här vet bilindustrin om sen lång tid tillbaka: man säljer inte bilar på vad man behöver utan på vad man vill ha, poängterar Mikael Wickelgren.

Omställning till el gör trögt

År 2030, om knappt 15 år, ska Sveriges bilpark vara helt fossiloberoende, enligt regeringens mål. Men i dag går 90 procent av bilarna på fossilbränsle, och inte ens var hundrade ny bil är en ren elbil. Omställningen till el går trögt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.