För 14 år sedan började oron i den svenska bilindustrin bli påtaglig. Asiatiska bilmärken var på stark frammarsch och Volvo och Saab allt mer trängda. I dokumentären Bilkriget från 1996 utmålade bilanalytikern David Jones en nattsvart framtid.
– Fram till 2010 får vi nog se stora förändringar. Jag tror inte någon av de svenska tillverkarna finns kvar i befintlig form.
Nu ligger Saab på julbordet och innan 2009 är slut ska ryska, kinesiska och amerikanska finansmän göra upp. Matts Carlsson tror på en snabb överenskommelse. Han menar att Königseggs affärsplan har banat vägen.
– Det är ändå så många som visat intresse. Det är så många som gjort oberoende analyser av affärsplanen och kommit fram till att den håller så jag tror det är fullt möjligt att man kommer att klara detta.
Förutom kinesiska Beijing Auto är det amerikanska finansbolaget Renco Group intresserade av att köpa Saab. Och en liten holländsk sportbilstillverkare vid namn Spyker med rysk ägare har också dykt upp.
– För kineserna är det jätteintressant att få tag i teknologin, att få tag i ett premiumvarumärke för att snabbt utvecklas mot en global industri, säger Matts Carlsson.
Reporter: Jenny Svensson