Hon lutar sig tillbaka mot stolen i köket och drar en djup suck innan hon börjar att berätta.
– Jag hade beställt en bil till klockan 14.15 då jag skulle åka. Då ringer chauffören lite före klockan 14 och frågar var jag bor. Om det var i Falkenberg eller Helsingborg, säger Birgitta Karlsson.
Tålamodet är slut
Det är i Horred i Marks kommun som Birgitta Karlsson bor. Det är 17 mil från Helsingborg. Hon är synskadad och har haft färdtjänst i mer än 30 år. Så dåligt som den fungerar nu, tycker hon att den aldrig har gjort tidigare.
Det var därför tålamodet tröt och hon bestämde sig för att anmäla varje gång det blev problem. Hittills i år är det 13 gånger.
– Man hoppas verkligen att det ska rätta till sig, men det ser mörkt ut. Jag har råkat ut för så mycket i år, säger hon och letar efter sin kaffekopp på bordet samtidigt som hon förklarar att hennes syn bara blir sämre för varje år och att färdtjänsten är hennes enda sätt att komma utanför huset.
Få missnöjda
Under 2016 gjordes det mer än en halv miljon färdtjänstsresor i Västtrafiks regi. Enligt Västtrafiks egna kundundersökningar är det få som är missnöjda.
Det är 0,4 procent av resenärerna som har synpunkter på resorna och enligt en enkätundersökning till alla kommunerna i Västsverige som SVT Nyheter Väst gjort så kommer 93 procent av bilarna i tid.
Olika företag
På Västtrafiks kontor i Skövde sitter Gunilla Wicktor. Hon är kundansvarig för all anropsstyrd trafik vilket färdtjänsten är. Hon är noga med att betona de goda resultaten som deras kundundersökningar visar, men hon har även tittat på Birgitta Karlssons anmälningar.
– Vad jag har tittat på vad gäller Birgitta så är det att hon har åkt med olika förare och olika företag.
Och inget verkar fungera?
– Det är synd att säga för att de 13 gånger hon hört av sig så är det tio gånger som hon har hört av sig angående försenade fordon eller att bemötandet eller språket inte varit okej.
Men det är väl att inte fungera?
– Ja, det har du rätt i.
Inte tryggt
Samtidigt som Birgitta Karlsson dukar av bordet så berättar hon att hon tidigare inte alltid hade kraft nog att anmäla varje gång färdtjänsten inte fungerade.
Hon tror fler känner som hon att mörkertalet därför är stort och att Västtrafiks siffror inte visar hela bilden.
– Man känner sig aldrig trygg att bilen ska komma. Efter alla dessa händelser så kan jag aldrig lita på att det kommer en bil. Det räcker att vara synskadad, man är utsatt som man är utan att behöva oroa sig för färdtjänsten också, säger hon.