I klippet ovan kan du ser var de olika möjliga stationerna i Borås kan hamna och varför kommunalrådet inte vill ha en station i Knalleland.
Frågan om en ny järnväg mellan Borås och Göteborg är gammal. Den har diskuterats i över 30 år.
– Vi har kämpat med frågan. Nu hoppas vi att vi är nära ett beslut om ny järnväg, säger Ulf Olsson (S).
”Under all kritik”
Den nya järnvägen planeras av Trafikverket och alldeles nyss avslutades det andra samrådet där både allmänhet och myndigheter fått ge synpunkter på möjliga korridorer och stationslägen.
Borås Stad lyfte i sitt svar tre punkter som särskilt viktiga. Det handlar om en restid mellan Göteborg och Borås på 35 minuter, ett centralt stationsläge och en snabb utbyggnad.
– Det här är det tredje största pendlingsområdet i hela Sverige. Det är egentligen under all kritik att vi inte har en väl fungerade järnväg mellan städerna, säger Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås.
Ulf Olsson: ”Kämpat i 35 år”
Totalt har kommunen fått ta ställning till fyra möjliga stationslägen. Alternativet i Knalleland vill kommunen inte ha. Men utöver det vill Ulf Olsson (S) inte peka ut någon favorit.
– Jag tror att vi ska titta på de här alternativen och gå till botten med dem. Vi har kämpat med den här järnvägen i 35 år. Då måste alternativen som finns kvar bli ordentligt utredda innan vi slutligen sätter ned foten.