Sedan förra året ska samtliga chaufförer på Sveriges största bussbolag, Nobina, blåsa i alkolås i samband med att de avlöser varandra ute på stan. Testet görs i samband med att bussen ska startas och medan passagerarna sitter ombord.
I en begäran till Arbetsmiljöverket vill nu skyddsombudet på Nobina i Trollhättan, Stefan Ljungwall, se en ändring på rutinen.
– Jag med flera busschaufförer anser att det här borde skötas på avskild plats, exempelvis när man loggar in på datorn på jobbet. Inte öppet bland passagerarna, säger han.
Fick blåsa i tio minuter
Orsaken, menar han, är att tekniken inte alltid går att lita på och att chaufförerna riskerar att inte få i gång bussen trots att de inte har alkohol i kroppen.
– Väder, vind och exempelvis salt från vägarna kan påverka tekniken. Jag vet en chaufför som fick stå och blåsa i tio minuter innan det kom i gång. Det blir en stor påfrestning när det inte fungerar. Folk förstår inte varför man inte får i gång bussen och chaufförerna riskerar att bli uthängda som ”fyllechaffisar” på exempelvis Youtube eller Facebook.
Har detta hänt någon gång?
– Mig veterligen har det inte hänt. Men å andra sidan har vi bara haft detta i gång från och till under förra året. Men det är en risk man måste ta i beaktan. Och därför vill jag ha ett utlåtande från Arbetsmiljöverket huruvida detta är okej eller inte, säger Stefan Ljungwall.
”Ser inga bekymmer med detta”
Men på Nobina är man av en annan åsikt vad gäller en eventuell ändring av rutinen.
– Man kan inte ta bort en sådan här rutin. Vi har en policy vad gäller alkolås i alla våra fordon. Den går hand i hand med våra trafikavtal. Västtrafik och Skånetrafiken ställer krav på att detta ska finnas i våra fordon, och det ställer vi upp på, säger Henrik Birath, presskommunikatör på Nobina.
Skulle man inte kunna göra det på en mer avskild plats?
– Många av chaufförerna som kör i stadstrafik börjar sina pass ute på stan. Därför måste alkotestet finnas i bussarna. Det här är så vanligt förekommande idag i taxibilar, turistbussar och i alla våra kollegors bussar. Jag ser inga problem med detta, säger Henrik Birath.