Därför fick bussen stopp på järnvägsövergången på Hisingen

Publicerad

Tåget körde i hög hastighet rakt in i bussen som fastnat på tågspåret på Hisingen.

Ett halvår senare har fordonstillverkaren i Tyskland nu blivit klar med analysen av bussens ”svarta lådor”.

Se den våldsamma kraschen i klippet ovan.

På morgonen den 8 mars rände ett passagerartåg i hög fart rakt in i en stillastående buss på en järnvägsövergång vid Lillhagsvägen.

Smällen blev oerhört kraftig och det är inte svårt att föreställa sig vad som kunde skett om bussen varit full med passagerare. Dessbättre var den tom och föraren hade precis tagit sig i säkerhet.

SVT avslöjade troliga orsaken

Redan den 23 mars kunde SVT Nyheter Väst avslöja den troliga orsaken till att bussen blev stående mitt på spåret: Bussens eget säkerhetssystem.

En lucka för gaspåfyllnad hade troligen öppnats under färd när bussen gungade till över spåret, vilket ledde till att motorn omedelbart stängdes av och inte gick att starta igen förrän felet åtgärdats. Och det fanns det inte tid till när tåget var på väg.

Bussen hade tidigare varit på verkstad just för en glappande lucka.

Till Tyskland

Bussens ”svarta lådor”, de så kallade databoxarna, skickades till fordonstillverkaren i Tyskland för analys. Nu har resultatet kommit.

– Den tekniska analysen har inte kunnat påvisa huruvida luckan verkligen var öppen eller om det var fel på den givare som indikerar att en lucka är öppen, säger Henrik Cederqvist, områdeschef på bussoperatören Keolis.

Konsekvensen blev densamma: Bussen stannade och gick inte att starta igen.

– Vi känner oss trygga i uppfattningen att det var luckan som ledde till att bussen stannade. Redan dagen efter olyckan vidtog vi därför ett antal åtgärder där intentionen är att en liknande olycka inte ska kunna ske, säger Henrik Cederqvist.

”Olyckligt ordval”

Åtgärderna innebär främst ett särskilt fokus på luckorna vid den säkerhets- och funktionskontroll som görs varje dygn innan bussen sätts i trafik. En buss som ändå får problem under färd ska omedelbart tas ur trafik och repareras till det skick den hade vid leverans.

– Det förekom ju uppgifter om att en lucka hade lagats provisoriskt. Då ser man ståltråd och silvertejp framför sig. Men så har vi aldrig gjort. Det var ett olyckligt ordval, som dessutom inte rörde den lucka det handlade om vid olyckan, säger Henrik Cederqvist.

En rad åtgärder har också vidtagits vid den aktuella järnvägskorsningen och fler är på gång för att förhindra ytterligare olyckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.