Dyr nota för nya spårvagnar

Uppdaterad
Publicerad

Inte ens hälften av de beställda italienska spårvagnarna i Göteborg är i drift. En fjärdedel av dem har inte ens levererats. Trots det fortsätter kostnaderna för beställningen att öka, det kan Västnytt avslöja idag. Hittills har vagnarna blivit mer än 70 miljoner kronor dyrare än beräknat.

Kontraktet med den italienska leverantören Ansaldobreda skrevs för sju år sen, men fortfarande har bara 30 av 40 beställda vagnar kommit till Göteborg. Rejält försenade och betydligt dyrare.

Västnytt har vid en granskning funnit dokument som visar exakt hur mycket justeringar och extrabeställningar kostar.

– I huvudsak är det de förändringar vi själva valt, säger Jörn Engström kollektivtrafikchef i Göteborg. Det är där de mesta pengarna ligger.

Listan är lång och allt får inte plats här, men slutsumman på extrakostnader hamnar på över 72 miljoner kronor. Spårvagnarna har hittills kostat nästan 800 miljoner, men i nuläget är inte ens hälften av de 40 i drift.

– I nuläget känns det inte så jättebra, säger huvudskyddsombudet på Göteborgs spårvägar, Kent Klähm. Som vi ser det så är de inte riktigt färdiga, vi väntar fortfarande på åtgärder för att komforten ska bli bättre.

Förklaringen till ryckigheten finns i hjulens placering, Eftersom trafikkontoret ville ha dubbeldörrar fram och bak, så blev det ett ovanligt stort överhäng. Början och slutet av vagnen hänger helt enkelt fritt. Det gör att krängningarna i sidled ökar väldigt, något som facket påpekade redan i beställningsstadiet.

– Det gick inte att provköra vagnen på plats i fabriken. De hade inte såna spår att det gick att köra vagnen så som vi ville testa hur den uppförde sig, säger Kent Klähm.

Närmare 30 spårvagnschaufförer har i nuläget anmält arbetsskada på grund av skakningarna. Förbättringar är på gång, men det går långsamt, än så länge är det bara en vagn som fått extra dämpning. Detta är också nåt som kostar, drygt sju miljoner kronor för alla vagnarna. Och lägger man ihop alla utgiftsökningar som blivit på grund av justeringar och efterbeställningar så hamnar summan på drygt 72 miljoner kronor. Och den senaste veckan är det inte ens 20 av de 30 vagnarna som finns i Göteborg som varit i trafik.

Reporter: Angelica Skånberg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.