Det är den gamla dieseldrivna färjan Gerd som sedan tidigare trafikerat Kornhallsleden som byggts om till eldrift. Elen kommer via en kabel som rullas upp på ett hjul på färjan när den gör överfarten. Miljötekniken är utvecklad av Trafikverkets färjerederi och har prövats på tre leder med lägre trafikintensitet.
– Linfärjor är mera miljövänliga än frigående färjor och när man byter ut dieseldriften mot eldrift blir det en ännu större miljövinst, säger Ingrid Janryd, kommunikationschef på Trafikverkets färjerederi.
Enligt Trafikverket blir Kornhallsleden nu den mest miljövänliga linfärjeleden i landet.
Samma driftssystem som nu införs på Kornhallsleden har testats på linfärjan i Hamburgsund i Tanums kommun. Under de två första åren med eldriven lindrift uppnåddes en besparing på CO2-utsläpp på hela 107 ton per år, enligt Trafikverket. Eftersom Kornhallsleden trafikeras av fler fordon förväntas besparingarna här bli ännu större.
Förra året trafikerades Kornhallsleden av 730.000 bilar, vilket gör den till Sveriges största linfärjeled. Färjan går mellan Gunnesby på Hisingen och Kornhall på andra sidan Nordre älv.