”Jag känner mig lurad, skriver eleven som placerats i gymnasiesärskola efter en bristande utredning.” Foto: TT

Elev gick fyra år i särskola på oklara grunder

Publicerad

Utredningen som placerade eleven i särskola var inte tillförlitlig. Det slår Skolinspektionen fast efter att eleven anmält kommunen.

”Jag känner mig så lurad och självförtroendet samt självkänslan är körd i botten”, skriver eleven i sin anmälan till Skolinspektionen.

Det var i juni förra året som eleven anmälde den västsvenska kommunen. Hen menade att utredningen som placerade hen i gymnasiesärskola inte gått rätt till.

Kommunens ansvar

Det är skolans huvudman, i det här fallet kommunen, som har ansvar för utredningen av om en elev ska placeras i särskola. I helhetsbedömningen ska psykologiska, medicinska, sociala och pedagogiska perspektiv finnas med.

Placeringen i särskola anses ha stora personliga konsekvenser för en elev. I sin anmälan beskriver eleven i den västsvenska kommunen hur hen mobbats i skolan och på fritiden.

”Jag har inte orkat göra något åt detta förrän nu”, skriver hen.

Ingen diagnos ställdes

Skolinspektionen slår fast att kommunen inte haft korrekt underlag för placeringen av eleven. Hen bedömdes inte ha någon utvecklingsstörning, och ingen diagnos ställdes. Dessutom utreddes inte elevens möjligheter att nå kunskapsmålen tillräckligt.

Nu kräver Skolinspektionen att kommunen ser över sina rutiner för placering i gymnasiesärskola. Detta för att säkerställa att skollagen följs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.