Det var i juni förra året som eleven anmälde den västsvenska kommunen. Hen menade att utredningen som placerade hen i gymnasiesärskola inte gått rätt till.
Kommunens ansvar
Det är skolans huvudman, i det här fallet kommunen, som har ansvar för utredningen av om en elev ska placeras i särskola. I helhetsbedömningen ska psykologiska, medicinska, sociala och pedagogiska perspektiv finnas med.
Placeringen i särskola anses ha stora personliga konsekvenser för en elev. I sin anmälan beskriver eleven i den västsvenska kommunen hur hen mobbats i skolan och på fritiden.
”Jag har inte orkat göra något åt detta förrän nu”, skriver hen.
Ingen diagnos ställdes
Skolinspektionen slår fast att kommunen inte haft korrekt underlag för placeringen av eleven. Hen bedömdes inte ha någon utvecklingsstörning, och ingen diagnos ställdes. Dessutom utreddes inte elevens möjligheter att nå kunskapsmålen tillräckligt.
Nu kräver Skolinspektionen att kommunen ser över sina rutiner för placering i gymnasiesärskola. Detta för att säkerställa att skollagen följs.