Konsumentverketkritiserar Ellos Foto: SVT

Konsumentverket kritiserar Ellos

Uppdaterad
Publicerad

Boråsföretaget Ellos lämnar otydlig, motstridig och felaktig information om ångerrätt på sin webbsajt. Nu kräver Konsumentverket rättning.

Enligt Konsumentverkets använder sig Ellos av otillbörlig marknadsföring på sin sajt. Bolaget lämnar bland annat vilseledande information om hur en konsument ska gå till väga för att utöva sin ångerrätt och hur man ska returnera en vara.

Alltid ångerrätt

Informationen på Ellos sajt är att konsumenten har 14 dagars ångerrätt om man inte är nöjd, men enligt Konsumentverket har konsumenten rätt att ångra sig utan något särskilt skäl.

Ellos informerar också om hur man ska gå till väga för att återsända en vara och att kostnaden för returfrakt är 45 kronor. Men enligt Konsumentverket är det upp till konsumenten hur varan återlämnas eller återsänds.

Rätt att öppna och testa

Under Ellos köpvillkor saknas dessutom information som bolaget är skyldiga att lämna, bland annat att konsumenten inte bara har rätt att öppna förpackningen för att kolla att den är felfri utan även har rätt att hantera varan för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Konsumentverket ger Ellos möjlighet att yttra sig över kritiken och själva rätta till felaktigheterna. Yttrandet ska ha inkommit till myndigheten senast den 11 maj 2016.

Ellos kommentar

Från Ellos informatör Charlotte Hanson kommer följande skriftliga kommentar till SVT:

Det är viktigt att notera att konsumentverkets synpunkter endast avser formuleringarna kring ångerrätten och inte ångerrätten som sådan eller e-handelsplatsens marknadsföring i allmänhet. Självklart har våra kunder ångerrätt och vi arbetar hårt för att hålla en hög servicenivå. Vi vill påpeka att information kring ångerrätt finns på Stayhards webbplats under ”Vanliga frågor och svar”.

Vi har gått igenom konsumentverkets synpunkter och har inlett processen för att förtydliga vår information kring ångerrätten. I linje med konsumentverkets önskemål, så återkommer vi med detaljerna i våra förslag och kommentarer senast den 11 maj.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.