Kristina Hunter Nilsson är presschef på Voi. Foto: Privat och TT

Efter kritiken: Hastighet för elsparkcyklar sänks på gågator i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Elsparkscyklarna i Göteborg har fått kritik för att gå för snabbt och för att de parkeras på olämpliga ställen i staden.

Nu väljer ett av företagen att begränsa hastigheten på fyra gågator i centrala i Göteborg.

Kritiken har kommit från olika håll – elsparkcyklarna är ett bekymmer för många andra utom kanske de som kör med dem.

Exempelvis barnvagnsförare, rullstolsburna och synskadade.

Och vissa förare kör så fort att de är skrämmer gångtrafikanter. Många har också varit inblandade i trafikolyckor den senaste tiden.

– Vi ser att det finns fördelar med dessa elsparkscyklar. Men vi ser också att det finns problem. De står i vägen för folk på vissa platser, det är det främsta problemet. Det är synpunkter vi har fått in från allmänheten. Nu har vi gjort en bedömning vilka platser där problemen är som störst, säger Malin Månsson, specialist för cykelplanering på trafikkontoret i Göteborg.

Fyra gågator i Göteborg

I Göteborg har trafikkontoret bett samtliga tre företag att införa en så kallad ”slow speed zone” på följande gator: Haga nygata, Kungsgatan, Korsgatan och Fredsgatan.

Man ska också införa sju områden i staden där det ska råda parkeringsförbud – utöver de områden som företagen själva har bestämt sig för.

I höst kommer förmodligen begränsningarna justeras ytterligare, tror Malin Månsson.

Elsparkcykelföretag agerar

Kritiken har även gällt att många kör för fort och att det uppmuntras genom att fordonen hyrs per minut. Nu svarar elsparkcykelföretaget Voi genom att minska topphastigheten till sex kilometer i timmen på de gågator trafikkontoret önskat.

Det är nämligen möjligt att att begränsa maxhastigheten för det uppkopplade fordonet via nätet, så kalla geofencing, när de kommer in i vissa utvalda områden.

– En olycka är en för mycket, men det är viktigt att se att det 2019 görs miljontals resor med elsparkcykel, säger Vois pr-chef Kristina Hunter Nilsson, till TT.

Företaget säger också till SVT att man också ska lägga ut en trafikkurs på webben med syftet att få folk att bli bättre och säkrare förare.

– När man testats och godkänts på nätet så får man en belöning så att det blir billigare när man kör, säger Kristina Hunter Nilsson.

Se klipp om Albin som körde 20 kilometer i timmen när scootern plötsligt lade av:

De parkeringsfria områdena är:

1 .Domkyrkan

2. Kungsgatan, sträckning mellan Harry Hjörnes plats och Ekelundsgatan

3. Korsgatan, sträckning mellan Kungstorget och Södra hamngatan

4. Fredsgatan

5. Trädgårdsföreningen

6. Göta Älvbron

7. Inne i Centralstationen och Nils Ericson Terminalen, inklusive perronger

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.