Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Årsavgiften försvann efter Rogers fråga. Foto: SVT

Roger sänkte elräkningen med bara ett samtal till Vattenfall

Uppdaterad
Publicerad
Vad innebär årsavgiften på Vattenfalls faktura? Det undrade Roger Dufva i Stenungsund. När han ringde till kundtjänst tog elbolaget bort avgiften utan att svara på frågan. Sedan dess har ett tiotal personer i Rogers närhet ringt samma samtal – med samma resultat.

Årsavgiften är en egen post på de elräkningar från Vattenfall som nära 900 000 svenskar får. I dag är den på 540 kronor.

När Roger Dufva en dag granskade sina räkningar närmare började han fundera på vad han egentligen fick för den här avgiften. Ett samtal till kundtjänst gjorde honom inte mycket klokare, en administrativ avgift var det bästa svaret han fick. Men samtidigt erbjöd sig kundtjänst att plocka bort den helt.

– Jag anser att vem som helst skulle kunna ringa och få bort den här avgiften, säger Roger Dufva och fortsätter:

– Alla mina fyra döttrar har gjort det och flera grannar.

Borde svarat på frågan

På Vattenfalls huvudkontor menar man att det är olyckligt att kundtjänst inte svarat på frågan. Avgiften finansierar bland annat kundtjänst, pappersfakturor och information som företaget skickar ut. Men att det bara skulle vara att ringa för att bli av med den håller man inte med om.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Ibland har vi kampanjer, det är inte svårare än så, säger Caroline Häggstöm, vd Vattenfall kundservice. Foto: SVT

– Ibland har vi så klart kampanjer, då kan årsavgiften vara något som vi sänker, säger Caroline Häggstöm, vd Vattenfall kundservice.

– Men då handlar det om att någon ringer för att bli kund hos oss, eller omteckna ett avtal.

Avgiften sänktes

När SVT Nyheter Västs reporter ringer upp kundtjänst för att fråga vad årsavgiften avser erbjuder sig kundtjänst att sänka den med 135 kronor, helt utan att vi frågat efter det.

Och när vi frågar Caroline Häggstöm om det inte är orättvist att kunder som ringer kundtjänst bara för att fråga om saker får sänkt årsavgift, eller blir av med den helt, får vi inget riktigt svar.

– Ibland har vi kampanjer, det är inte svårare än så, säger hon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Kundtjänst sänkte med 135 kronor direkt när SVT:s reporter ringde Foto: SVT

SVT rapporterade · Orkar du kontrollera dina räkningar?

Inläggen kunde inte hämtas
Prova att ladda om sidan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer