Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Årsavgiften försvann efter Rogers fråga. Foto: SVT

Roger sänkte elräkningen med bara ett samtal till Vattenfall

Uppdaterad
Publicerad

Vad innebär årsavgiften på Vattenfalls faktura? Det undrade Roger Dufva i Stenungsund. När han ringde till kundtjänst tog elbolaget bort avgiften utan att svara på frågan. Sedan dess har ett tiotal personer i Rogers närhet ringt samma samtal – med samma resultat.

Årsavgiften är en egen post på de elräkningar från Vattenfall som nära 900 000 svenskar får. I dag är den på 540 kronor.

När Roger Dufva en dag granskade sina räkningar närmare började han fundera på vad han egentligen fick för den här avgiften. Ett samtal till kundtjänst gjorde honom inte mycket klokare, en administrativ avgift var det bästa svaret han fick. Men samtidigt erbjöd sig kundtjänst att plocka bort den helt.

– Jag anser att vem som helst skulle kunna ringa och få bort den här avgiften, säger Roger Dufva och fortsätter:

– Alla mina fyra döttrar har gjort det och flera grannar.

Borde svarat på frågan

På Vattenfalls huvudkontor menar man att det är olyckligt att kundtjänst inte svarat på frågan. Avgiften finansierar bland annat kundtjänst, pappersfakturor och information som företaget skickar ut. Men att det bara skulle vara att ringa för att bli av med den håller man inte med om.

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Ibland har vi kampanjer, det är inte svårare än så, säger Caroline Häggstöm, vd Vattenfall kundservice. Foto: SVT

– Ibland har vi så klart kampanjer, då kan årsavgiften vara något som vi sänker, säger Caroline Häggstöm, vd Vattenfall kundservice.

– Men då handlar det om att någon ringer för att bli kund hos oss, eller omteckna ett avtal.

Avgiften sänktes

När SVT Nyheter Västs reporter ringer upp kundtjänst för att fråga vad årsavgiften avser erbjuder sig kundtjänst att sänka den med 135 kronor, helt utan att vi frågat efter det.

Och när vi frågar Caroline Häggstöm om det inte är orättvist att kunder som ringer kundtjänst bara för att fråga om saker får sänkt årsavgift, eller blir av med den helt, får vi inget riktigt svar.

– Ibland har vi kampanjer, det är inte svårare än så, säger hon.

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Kundtjänst sänkte med 135 kronor direkt när SVT:s reporter ringde Foto: SVT

SVT rapporterade · Orkar du kontrollera dina räkningar?

07.30
Jag kollar sällan räkningarna, iallafall inte om det är från något företag man väntar sig en räkning. Har däremot funderat många gånger över alla uppdelningar med avgifter på elräkningen, kanske dags att ringa till de lokala å ifrågasätta
07.30
För det mesta men det är inte alltid man känner att man hinner. Fakturaavgifter brukar jag vara vaksam på och försöker lägga om till e-faktura/autogiro eller helt enkelt byta bolag om det går. Man ska inte behöva betala flera tusen om året bara för att få hem sina räkningar.
08.16
Jag skulle förnya avtal efter att år efter år fått bort avgiften. Men för en månad sedan var det stopp. Så valde byta, då ringer man upp efter en vecka och frågar varför, jag nämner att ni inte kunde bemöta med samma villkor som tidigare. Då ville dom göra det då "kampanjen" var tillbaka. Ledsen sade jag, ni skulle brytt er tidigare.
08.57
Chattade med Vattenfalls kundservice med anledning av Västnytts artiklar för att efterhöra om de kunder reduce eller ta bort årsavgiften för mina två abonnemang (villa+fritidshus).
Vattenfall svarade att de ändrar inget för mig. Jag måste betala full årsavgift. Fick ingen annan förklaring eller vad årsavgiften består av. Jag måste vänta till mitt avtal löper ut och vid den tidpunkten beror det på vilka kampanjer de för tillfället har.
08.57
Många smygavgifter tillkommer som blir kaka på kaka och dessutom plus moms på slutsumman för elhandel, miljöavgift och elnätsavgift med påslag av årsavgift och zonindelningar kvittar vilken elleverantör som levererar så tycker jag att man betalar två gånger för elen dels till elleverantören och till elhandeln med olika prissättning och avgifter när elspotpriset fastställs hos nordpool så många mellanhänder blir det på vägen till konsumenten, så fler avgifter nej tack!
Kanske producera elen själv och sälja det är ju bra betalt för den istället för att köpa den från utlandet.

Mikael
12.49
Talade precis med kundtjänsten på Vattenfall. Avgiften täcker att jag ska kunna ringa gratis till deras kundtjänst!!! Efter lite diskussion kan jag få årsavgiften borttagen 6 månader framåt men sedan ska den betalas igen.
Vi talar alltså om ett företag som under 2018 gjort 10 miljarder i vinst.
12.49
Ja fy sjutton! Om de nu går med miljarder i vinst så borde de ju bjuda på elen till oss kunder i några månader!!! Det här är skamligt!!! Allt borde vara gratis och jag avskyr när kundservice hjälper en med att sänka mitt pris. Tack för er excellenta grävande journalistik som har uppdagat detta brott mot mänskligheten. Svensk Grönskog-Miljö-Återvinnings-Svenska Elbolag AB borde man byta till. Ett statligt bolag som Vattenfall har inga som helst ramar och regler att gå efter!
14.57
Något är fel. När nät avgift ligger på 300. Men en massa extra påslag så hamnar månads avgiften på 1200 och sen kommer elräkningen på 1400 och bägge tar betalt för elleveranser.
15.12
Jag har också frågat dem förut och fått svaret att det är en administrativ avgift för driften av deras kundservice, utskick av fakturor osv. Känns ändå rimligt tycker jag, varenda elbolag har ju en liknande avgift så det är ju inte som att Vattenfall är unika. Tycker deras kundservice är fenomenal i det stora hela, och att de kan vara schyssta att ge rabatt till mig som trogen kund ser jag bara som något positivt :)
15.37
Gäller detta endast avtal om Näthandel eller berör det också de fall som avser nätägarskap- Ordet abonnemangsavgift finns på nätägarfakturorna och avser betydligt högre belopp än 300 kr. Sara Hellman ta reda på detta!
Hej.
I de specifika fallen vi har tittat på handlar det om årsavgiften på just elhandelsfakturor.
Abonnemangsavgift bör betyda något annat. Men det är alltid bra att ringa och fråga.
Jag har under arbetet med inslaget förstått att det finns olika rabatter på olika poster. Det inslaget visar på är väl att det är lite slumpmässigt när man får rabatt och inte.
 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer