Ett steg närmare linbana över Göta älv

Publicerad

Den planerade linbanan över Göta älv är ett steg närmare att bli verklighet. Kommunstyrelsen beslutade under onsdagen att nu på riktigt börja planera för hur satsningen ska genomföras.

En linbana över Göta älv kom först på tal genom ett förslag från en medborgare. Nu, några år senare har planerna tagit allt fastare form, och onsdagens besked från kommunstyrelsen innebar att det som hittills varit visioner och idéer nu ska övergå till att börja planeras på riktigt.

Tanken är sedan tidigare att linbanans gondoler ska sväva 40-50 meter upp i luften. Stolparna som ska hålla linbanans vajrar väntas bli ännu högre, uppemot 90 meter. En ny gondol ska avgå minst varje minut, och banan ska sträcka sig från Järntorget, över Göta älv till Lindholmen, och sedan vidare till Lundby och Wieselgrensplatsen. Totalt väntas linbanan kunna transportera omkring 4000 resenärer i timmen.

Kommunstyrelsen beslutade att projektet max får kosta 1,1 miljarder kronor enligt 2015 års prisnivå. Hur finansieringen ska lösas är dock långt ifrån klart. Göteborgs stad förhandlar för närvarande att få staten att bekosta delar av det stora projektet.

LÄS MER: Så tycker göteborgarna om planerna på linbana

Ska stå klar 2021

Dessutom får inte bygget dra ut på tiden allt för mycket. Tanken är nämligen att den eldrivna linbanan ska stå klar absolut senast 2021 – lagom till Göteborgs 400-årsjubileum.

Det kommer då också vara omkring hundra år sedan den första linbanan i staden kom igång. 1923 gick nämligen en linbana mellan Liseberg och Götaplatsen där utställningen i samband med Göteborgs förra jubileum höll till.

ARKIV: Göteborg kan få linbanor

Fakta: Linbaneprojektet

Visa

• Sträckning och stationer: Järntorget/Masthuggskajen – Lindholmen – Lundby (mellan Ramberget och Volvos område) – Wieselgrensplatsen

• Längd: 2 900 meter

• Restid: 12 minuter (3,5–4,5 minuter mellan varje station)

• Hastighet: 18-25 km/tim

• Kapacitet: minimum en gondol per minut/minst 2 000 resenärer per timme i varje riktning.

• Tillgänglighet: ska stanna i 20 sekunder vid av- och påstigning.

• Cyklar: max två per gondol, för att stoppen inte ska ta för lång tid (älvfärjan fortsätter vara huvudalternativet för cyklister)

• Vindkänslighet: ska klara sidvind på minst 14-17 meter per sekund (så kallad hård vind, eller på sjön: styv kuling) utan att behöva stängas av

• Investeringskostnad: max 1,1 miljarder kronor (plus eventuella anpassningskostnader för gator och gaturum omkring stationerna)

• Driftskostnad: 40-50 miljoner kronor per år

• Nya jobb: 50-65 årsanställda

Fakta: Trafikkontoret Göteborg

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Planer på linbana i Göteborg

Mer i ämnet