Stadsledningskontoret har sedan 2011 granskat Göteborgs kommunala bolag för att bland annat se över ägandeförhållandena. Men när förslaget för Göteborgs Spårvägar presenterades fick det facket att reagera.
– Man ska inte tjäna pengar på nyttigheter som bör vara offentligt och är till gagn för andra. Sen ser vi att varje upphandling och varje privatisering av sådan här verksamhet blir sämre och sämre för de anställda, säger Jan Strömqvist som är vice ordförande för Kommunals sektion Spårvägen, Trafik och Teknik.
I utredning presenterar stadsledningskontoret förslag på att flytta över bolaget till regionen, som har ett övergripande ansvar för kollektivtraffik. Dessutom föreslår de till kommunstyrelsen en försäljning av dotterbolagen GS Buss AB och GS Trafikantservice AB som utredningen menar att det inte finns skäl för staden att äga.
– Det blir ju uppdelat så infrastrukturen med räls och luftledning blir kvar i Göteborg stad och utförandedelen, alltså spårvagnstrafiken med underhåll, blir under regionen. Och då får man samma situation här som man har med järnvägen med de negativa resultat som det har lett till. Det ser vi också som en fara i detta, säger Jan Strömqvist.
Kommunstyrelsen ska ta ställning till utredningen den nionde april