Henrik Kopp Söderström, hos fastighetsägaren Bo & Son, ber om ursäkt för de inte åtgärdat möglet i flyktingfamiljens lägenhet. Foto: SVT

Fastighetsägaren erkänner fel – ber om ursäkt

Publicerad

Familjen uppger att det är över fyra månader sedan fastighetsägaren besökte lägenheten och lovade att åtgärda möglet. Fastighetsägaren Bo & Son kan eller vill inte inte svara på hur länge de känt till att det varit mögel i lägenheten.

– Det är under en period och det har vi vetat om.. och jag ber om ursäkt för det. Det har tagit för lång tid, säger Henrik Kopp Söderström, partner- och marknadsansvarig hos Bo & Son.

Men hur kan det hända?

-Ja, nu har det ju hänt och hade jag kunnat backa tiden, vilket jag inte kan, så.. Men nu tittar vi framåt och jag har bett om ursäkt till familjen, säger Henrik Kopp Söderström.

Agerar först efter SVT:s besök

SVT Väst besöker familjen och fastigheten tisdagen den 2 oktober. Tre dagar senare får familjen plötsligt flytta till en lägenhet som stod ledig på övervåningen i samma fastighet.

– Vi borde agerat tidigare, säger Henrik Kopp Söderström.

Att ni agerar nu, beror det på att SVT var på besök?

– Så kan det vara. Men, det skall inte behöva vara så att det är den som skriker högst som skall få hjälp snabbast, tyvärr. Det här är inte okay från vår sida utan vi tar på oss det här. Vi har lärt oss något av det här,  säger Henrik Kopp Söderström, partner- och marknadsansvarig hos Bo & Son.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.