Foto: SVT

Flyttfirma gjorde livet till ett kaos för Maria

Uppdaterad
Publicerad

Maria Rothman har haft stora problem med Göteborgs flyttbyrå. Hon berättar om hur personalen uteblev från tre avtalade möten, uppträdde hotfullt och krävde kontant betalning.

Maria Rothman flyttade från sin studentlägenhet i Borås i juni i år. Hon behövde magasinera sina saker i några månader tills hon hittat en lägenhet i Göteborg. Men flyttfirman var inte den hon hoppades på.

– De ville ha nästan fyratusen kronor, fast de hade sagt tidigare att det skulle ta max en timme. Och timpriset var ju 920 kronor. Men på plats uppgav företaget att de hade en minimidebitering på 3,5 timmar, något de inte informerat Maria om tidigare, berättar hon.

– De ville ha kontant betalning direkt och följde med mig till en bankomat där jag fick ta ut pengarna. Jag kände mig helt maktlös, säger Maria Rothman.

Ingen svarar

Men problemen fortsatte. Den 28 september skulle företaget leverera möblerna från magasinet till Marias nya lägenhet. Men ingen kom och ingen svarade i telefon under flera dagar.

Hon fick bara korta meddelanden på sms. Hon erbjöd sig då att själv hämta möblerna. Svaret kom via ett sms: ”Kom på måndag klockan tio”.

Ingen öppnar

När SVT Nyheter Väst följer med Maria till magasinet vid den tiden, tillsammans med en flyttbil och några anhöriga som ska hjälpa henne, så är platsen öde. Ingen öppnar. När Maria ringer säger den ansvarige att han ”är i Stockholm”.

– Det känns helt hopplöst. Hur kan man göra så här? Det är kaos och jag vet inte vad jag ska göra nu, säger Maria.

När vi på SVT Nyheter Väst ringer företaget hävdar de att de har en ny avtalad tid följande dag.

– Vi har bestämt att vi ska köra ut grejerna till henne i morgon, säger personen som svarar på företagets nummer.

När mannen förstår att jag är reporter från SVT Nyheter Väst så lägger han på luren.

Krävdes på mer pengar

Till slut kommer företaget hem till Maria med möblerna, två dagar senare. En byrå är fuktskadad. En låda följer med som inte är hennes och som innehåller en trasig pärm. En stol fattas.

I ett sms som Maria fick tidigare under dagen skriver de att de vill ha betalt för transporten till och från Borås – trots att möblerna ska ha funnits i ett magasin i Göteborg. Flyttfirman kräver 6000 kronor för leveransen, pengar som Maria betalar.

Det finns just nu minst fem polisanmälningar mot företaget som gäller bland annat bedrägeri och olaga hot.

– Det finns också ett ärende som handlar om utpressning. Vi vet ännu inte om det här handlar om brottsmål eller om det faller under civilrättsligt mål. Jag ska träffa åklagaren i nästa vecka för att se hur vi går vidare, säger Jan-Olov Bothin, utredningsbefäl vid polisen i Borås.

Fler drabbade

Konsumentverket har fått in fem anmälningar och Allmänna reklamationsnämnden tjugofem som alla rör Göteborgs flyttbyrå.

Göteborgs-Posten publicerade flera artiklar om företaget i slutet av augusti och i början av september, där personer råkat ut för liknande problem som Maria. Men flyttbyrån verkar trots det alltså fortsätta på samma sätt.

SVT har vid upprepade tillfällen försökt nå de ansvariga för företaget, men de lägger på luren och svarar inte på mail.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.