En ny utredning föreslår att det bör införas trängselskatt i den nya Marieholmstunneln. Foto: Trafikverket

Föreslår trängselskatt i Marieholmstunneln

Publicerad

Ja till trängselskatt i nya Marieholmstunneln. Det föreslår utredare på Västsvenska paketets ledningsgrupp som menar att det leder till minskad trängsel och tio miljoner kronor i ökade intäkter per år.

Marieholmstunneln är en ny biltunnel som kommer att gå nordost om Tingstadstunneln, parallellt med Tingstadstunneln. Syftet är att avlasta Tingstadstunneln som i dag är utsatt för trängsel, speciellt i rusningstrafik. Arbetet med byggnationen är igång, och tunneln beräknas öppna hösten 2020.

Utredningen om att införa trängselskatt i Marieholmstunneln påbörjades i början av året, och nyligen presenterades resultaten. Utredarna rekommenderar att det bör införas skatt.

– Det främsta skälet är att om man inte har trängselskatt i Marieholmstunneln tror vi att trafiken på framförallt E6:an på Hisingssidan kommer att öka ganska kraftigt. Det kostar att åka genom Tingstadstunneln idag, så har man inte trängselskatt genom Marieholmstunneln kommer fler att välja den, vilket vi tror kommer att innebära längre restider och mer köer, säger Viktor Hultgren, trafikanalytiker på Trafikverket Region Väst och den som lett utredningen.

Utredarna har även tittat på miljöaspekten och vilka intäkter det hade kunnat ge till det Västsvenska paketet och bygget av Västlänken.

– Vi bedömer att det blir lite mer intäkter än idag, ungefär tio miljoner kronor i ökade intäkter per år. Det är en ganska liten del av det totala, så det har inte varit det stora skälet till beslutet. Framförallt handlar det om trängseln. Miljöeffekterna blir även positiva om man har trängselskatt, det blir något färre bilresor och lite mindre utsläpp än om man inte har trängselskatt, säger Viktor Hultgren.

Nu när utredningen är klar, är det upp till riksdagen att ta ställning om det ska bli någon ny trängselskatt eller inte.

– Det här är vår rekommendation, så vi får se hur man väljer att hantera detta politiskt på nationell nivå, säger han.

Detta visar utredningen

  • Trafiken i Tingstadstunneln beräknas minska med cirka 40 000 fordon per dygn, eller 30 procent när Marieholmstunneln är öppen för trafik.
  • Intäkterna från trängselskatt beräknas minska med fem miljoner kronor per år utan trängselskatt i Marieholmstunneln. Med trängselskatt beräknas de öka med tio miljoner.
  • Trafiken på E6 norr bedöms öka med mellan cirka 12 och 16 procent utan trängselskatt i Marieholmstunneln. Om trängselskatt införs blir trafikökningen cirka 3-6 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.