Hans Lundin, presschef på Konsumentverket. Foto: TT/Pressbild Konsumentverket

Konsumentverket granskar företaget Nordiska Bevakningsgruppen

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Nordiska Bevakningsgruppen anklagas för att ha ägnat sig åt vilseledande marknadsföring, fakturering utan avtal och oskäliga avtalsvillkor. Nu är företaget ett av 12 bolag som granskas av Konsumentverket.

– Företagen har valts ut delvis på grund av många anmälningar och klagomål, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Nordiska bevakningsgruppen AB, har funnits sedan augusti 2017. Företaget säljer identitetsbevakning på nätet. Totalt har företaget fått ett 60-tal polisanmälningar enligt polisen, 193 konsumentklagomål hos Hallå konsument, samt 53 anmälningar till Konsumentverket. De har också haft 13 ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. I flera av fallen har ARN gått på konsumentens linje.

– Sett till bolagets storlek är det en hög siffra, i synnerhet om man slår ihop antalet anmälningar med klagomålen, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Företaget ingår även i en granskning som Konsumentverket just nu genomför av 12 bolag i landet.

– Företagen har valts ut delvis på grund av många anmälningar och klagomål hos Hallå konsument. Vi kommer kolla hur de lever upp till lagkravet på skriftliga avtal vid telefonförsäljning, säger Hans Lundin.

Avtal via sms

Anmälningarna mot företaget till Konsumentverket rör bland annat vilseledande marknadsföring, olämplig säljmetod och oskäliga avtalsvillkor.

Många av anmälningarna rör personer som bett om att få information om tjänsten skickat till sig, företaget ska då ha sagt att man ska svara ja på ett sms och sedan har de fått fakturor hemskickade, enligt anmälarna.

Från en anmälan i år: ”De ringde min far i somras, berättade om sin tjänst och ville skicka information, vilket han sa ja till – men enbart informationen. Han får senare ett sms som han inte förstår, det framgår inte riktigt tydligt att han måste göra något aktivt för att INTE ingå i ett avtal. Nu har han fått en räkning på 3000 kronor.”

I en annan anmälan, också från i år, står det: ”Ville bara få information om företaget och då skulle jag svara ja på smset. Har inte fått någon info men en räkning på 796 kr”.

”Smset är så tydligt”

Enligt Nordiska bevakningsgruppens försäljningschef Markus Eriksson så stämmer det inte att man skickat fakturor till någon som inte ingått avtalet.

– Ingen kund har någonsin fått en faktura utan att godkänna avtalet på sms. Det finns heller ingen kund som inte svarat ja på ett sms som vi inte har tagit bort om kunden har hört av sig till oss, säger han.

Hur kan det bli så här då?

– Det är jättemärkligt, smset är så tydligt att man inte kan missförstå att man tackar ja till en tjänst, det nämns pris och ångerrätt, säger Markus Eriksson.

Hur ser du på anmälningarna ni har fått?

– Vi har under 2019 tecknat ungefär 4000 avtal, så det är fortfarande en väldigt liten del men det fortfarande på tok för många. Vi jobbar hela tiden kontinuerligt med att förbättra service och sådana saker till våra kunder, säger han.

Intervjun med försäljningschefen gjordes när SVT Nyheter Väst hade fått fram runt 40 av totalt över 300 anmälningar och klagomål mot företaget. När vi efter intervjun informerade företaget om att vi hittat långt fler anmälningar slutade de att svara på våra frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.