Elsparkcyklarna finns i allt fler svenska städer. Foto: TT

Elsparkcykeluthyraren: ”Vi ser utmaningar i branschen”

Uppdaterad
Publicerad

Företagen som hyr ut sparkcyklarna har krav på nykterhet, hjälm, att personen är över 18 och åker själv. Men att kontrollera hur det efterlevs är svårt. Så vems är ansvaret när olyckan är framme?

– Det är en ny bransch med en stor efterfrågan, när användingen går upp ökar också antalet olyckor. Vi menar att mikromobilitet är här för att stanna, säger Joar Bjelkholm som är regionchef på elsparkcykelföretaget Tier

I dag finns elsparkcyklarna i många svenska städer, och deras tillgänglighet och låga kostnad är några av anledningarna till att produkterna blivit så populära. Flera företag som SVT har pratat med kan se att elsparkcyklarna främst används som ett pendlingsverktyg på eftermiddagarna.

Men de används även kväll- och nattetid, och en undersökning gjort på Sahlgrenska visar att över hälften av de som kom till akuten med skador kopplade till elsparkcyklar hade druckit alkohol vid olyckstillfället.

– Vi konstaterar att fylleåkning är en av de främsta riskfaktorerna, Kristina Nilsson, presskontakt på Voi, i ett mejl till SVT Väst.

Vems ansvar?

Joar Bjelkholm är regionschef för mellansverige på Tier Mobility. Han menar att ansvaret på att minimera risken för allvarliga skador ligger hos företaget, kommunen och den enskilde.

– Självklart är det också ett ansvar hos privatpersoner att tänka på sina medtrafikanter, tänka på sig själva och undvika alkohol i trafiken, säger Joar Bjelkholm.

Företagen har olika förslag, realiserade eller på idébordet, på hur fyllekörning med elsparkcyklar kan begränsas. Bland annat nämns reaktionstest, zoner där hastigheten begränsas, samarbete med taxibolag och uppmaningar i appen. 

Vore det inte möjligt att helt låsa elsparkcyklarna nattetid?

– Det finns utsatta grupper, som kvinnor som är på väg hem på kvällen, som vill nyttja elsparkcyklarna och därför är det inte någon bra idé, säger Joar Bjelkholm.

”Här för att stanna”

Samtidigt som elsparkcyklarna kan utgöra riskmoment i trafiken, är de också ett miljövänligt alternativ till de som pendlar till och från arbetet. Joar Bjelkholm menar att den här typen av mikromobilitet är här för att stanna. Men han välkomnar mer reglering av branchen.

– Vi kan begränsa till gånghastighet på platser i kompromiss med kommunen och polis, säger han.

Madeleine var på väg hem från krogen när hon föll från sin elsparkcykel och bröt käken. Hör henne berätta i klippet.

Hur använder du elsparkcykeln?

Pinnat inlägg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Det är fler som frågar vad för regler som gäller för elsparkcyklar i trafiken. I klippet berättar trafikpolisen Tomas Bonn vad du ska tänka på.

Nu stänger vi ner chatten för den här gången! Stort tack för era kommentarer!

Jens • Alkolås som i bilar, är det möjligt?

Sussie • Det verkar vara en hel del som kör fulla. Då blir en spontan fråga: Är det verkligen i juridiskt hänseende TILLÅTET? Gäller inte 0,2 promille för såna? Att det är olämpligt vet jag redan, och korkat. Så det behöver ingen påpeka, min fundering är vad juridiken säger.

Christian M • Jag pendlar 2 mil/dag till jobbet + småresor till butik och stranden. Kör på cykelbana om det finns och agerar som när jag cyklar. Prioriterar hänsyn till andra trafikanter. Bor strax utanför Stockholm och där är elscootrar inget problem. När jag är i stan får jag hålla ständig uppsikt för att inte bli påkörd av den enorma mängd förare som far hit och dit. Väldigt många verkar betrakta scootern som en leksak att ha kul med tillsammans med kompisarna. Det behövs nån slags uppstyrning för det är kaos.

Stefan • Största problemet är att man kör såpass fort och många ggr ramlar rakt framåt och slår ansiktet i marken utan att hinna med värja sig. Det är också dåliga regler som gör att de kryssar sig fram mellan gående. Borde vara hänvisade till bilkörbana och cykelväg.

Rikard • Elsparkcyklar och elcyklar blir bara vanligare i trafiken. Smidiga och trevliga fordon! Cyklarna har dock hiskeliga hastigheter och swishar förbi min elmoped som gör 25km/h, i hastigheter om 30-50km/h. Men oavsett fordon verkar problemet vara densamma = inget körvett eller kunskap om trafikregler.

Jessica • Skrota uthyrningen, ställer bara till problem i samhället. Om du sen vill köpa dig en egen, fine, för då kommer du att vara rädd om den och parkera den på ett bra sätt så den ej blir stulen/står ivägen. Och förhoppningsvis köra den nykter.

Vardagscyklist • Må så vara att elsparkcykel är smidigt att använda för att ta sig från plats A till B. Men - när man ser alla avarter vid användningen inser man att alltför många saknar trafikvett, omdöme och sunt förnuft! Och det kan ingen app tillhandahålla! Om cyklarna ska få finnas i trafiken - gör inställningar med ålderskontroll och antal som står på cykeln innan man kan köra, så att vi slipper olyckor och irritation i trafiken - på grund av ren nöjesåkning.

Jens • Jag hade druckit, skulle stanna och bromsade sakta in men ett större gruskorn/mindre sten välte hela elsparkcyleln framåt och min slöa suphjärna hann inte reagera. Dunkade pannan i asfalten och fick gå med megaångest och fyllegubbemärken i pannan i flera dagar efteråt. Tur att jag inte fick hjärnskakning eller frakturer.

David G • En av anledningarna till olyckorna är att elsparkcyklarna har för små hjul. Det gör att vid minsta grop, kant eller sten så flyger folk omkull och skadar sig. Motordrivna fordon med så små hjul borde inte få vara snabbare än snabb gånghastighet 6 km/tim. ("Motordrivna" för annars blir ju skateboardar, rullskridskor och trehjulingar otillåtna.) Vill elsparkcykelföretagen ha snabbare fordon borde de tvingas att använda säkrare fordon med större hjul. Det går alldeles utmärkt att bygga sparkcyklar med större hjul.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.