I veckan har en tävling florerat på Facebook där man kan vinna 30 000 kronor bara genom några knapptryckningar. Man anmäler sig på Ekonomiexperten.com, en sida som inte verkar vara något annat än just den här tävlingen, och efter att ha lämnat sina personuppgifter så är man med i tävlingen.
Men huvudsyftet för företaget är att komma åt personuppgifterna som sedan säljs vidare till företag som vill komma i kontakt med dig.
– Ju mindre vi behöver göra för att få presentkort, vinster eller pengar desto mer kan man anta att det finns en baktanke om att samla in information, säger Marie Grusell medieforskare på Göteborgs universitet.
Först efter upprepade klickningar hittar man ett företagsnamn som man kan kontakta, i det här fallet Euroads.
Varför kallar ni er för ekonomiexperten, elektronikexperten, godistävlingar, varför kallar ni er inte för Euroads?
– Det är inte vi, vi är ett annonsnätverk, säger chief sales officer på Euroads, Ivan Lazarevic.
Men efter att SVT talat med Euroads försvinner plötsligt Ekonomiexperten.com och tävlingen från Facebook.
– De bröt mot våra regler, säger Ivan Lazarevic.
Dock intygar han att pengarna kommer betalas ut och att tävlingen fortfarande pågår.