Om läxan utformas på rätt sätt så ökar den elevernas kunskap, menar Peter Wall.

Forskaren: Läxor är bra

Uppdaterad
Publicerad

Argumenten för och emot läxor är många, men enligt pedagogikforskaren Peter Wall lär sig elever som har läxor lär sig mer än elever som inte har läxor.

Debatten kring läxors vara eller icke vara har pågått i flera år. Forskningen är inte entydig och svenska studier visar att läxor inte sällan är upphov till gräl och konflikter i hemmet. Men Peter Wall, som är forskare i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet, säger ändå att läxor är bra – för om läxan utformas på rätt sätt så ökar den elevernas kunskap.

– Mycket av kritiken mot läxor handlar om de konflikter som uppstår i hemmet när eleverna upplever att läxorna tar tid från deras fritid, säger han.

Läxdebatten

Peter Wall har arbetat med att sammanställa forskning och utveckla ett stöd för lärare och skolor som är osäkra på hur de ska handskas med hemarbete. Det finns en mängd studier på området och enligt honom visar vissa att man lär sig något av att ha läxor medan andra studier säger att man inte gör det.

– Men det är mycket fler studier som visar på ett positivt samband än på ett negativt samband, säger han.

Han tror att en del av studierna som säger att man inte lär sig något av läxor lider av ett metodproblem. De som har lätt för ett ämne behöver inte alltid lägga särskilt mycket tid på läxorna, medan de som har svårt för ett ämne behöver längre tid på sig för att utföra läxorna. Det här gör att studiens resultat blir att ju längre tid en elev lägger på sina läxor desto lägre betyg har den. En inte helt rimlig slutsats enligt Peter Wall.

Inkonsekvent kritik

Enligt honom visar studier att lärare behöver följa upp läxor och ge eleverna återkoppling om de ska ha önskad effekt. Dessutom spelar elevernas ålder och läroämnet roll – yngre elever har ofta svårare att koncentrera sig på sina läxor än äldre.

– Den stora auktoriteten inom läxforskningen, Harris Cooper, rekommenderar att man ökar läxorna ju äldre barnen blir, säger han.

“Är ojämlikt”

Han tycker att de som kritiserar läxor ofta är inkonsekventa när de säger att läxor ökar kunskapsklyftorna mellan elever samtidigt som man hävdar att eleverna inte lär sig något av läxor.

– De båda argumenten går ju inte att förena. Det kan ju inte vara så att man dels inte lär sig något av läxor och att det dels är ojämlikt för att en del lär sig så himla mycket. Då får man ju välja ett av argumenten, säger han.

Han påpekar också att det finns stöd för båda argumenten i forskning.

– Min bedömning är ändå att det finns en korrelation mellan läxor och vad man kan, och det är vad de flesta forskare hävdar, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läxdebatten

Mer i ämnet