• Viktigt meddelande:

    Till allmänheten i Lekeberg i Örebro län: Det kommunala dricksvattnet i Fjugesta, Gropen och Kvistbro kan vara förorenat och bör kokas före förtäring. För mer information lyssna på P4 Sveriges Radio eller gå in på Lekebergs kommuns hemsida. Läs mer

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Forskningfartyg riskerar bli kostsam fiasko Foto: Göteborgs universitet / SVT

Forskningsfartyg riskerar bli kostsamt fiasko

Publicerad

Göteborgs universitet, GU ville ersätta sitt nästan 50-åriga forskningsfartyg Skagerak med ett nytt modernt fartyg. Beställningen gjordes 2013 vid ett polskt varv och fartyget skulle vara färdigt 2015. Men fartyget är fortfarande inte färdigt och GU riskerar att förlora 100 miljoner kronor och stå utan fartyg slutänden, eller få ett fartyg som är så dyrt att ingen har råd att använda det.

Skagerak beställdes av Göteborgs Universitet, GU 2013 och skulle vara färdigt 2015. Men så blev det inte. Enligt det senaste avtalet skall det nu vara klart den 2 april i år, men Göran Hilmersson, ansvarig sedan i somras, tror inte varvet är färdiga i tid.

– Nej, jag tror inte de kommer vara klara till den 2 april, säger Göran Hilmersson, dekan och ordförande för styrgruppen för fartygsprojektet på Göteborgs universitet.

– Vad gör ni då?

– Egentligen så vet vi inte det, säger Göran Hilmersson.

Problembygge

Enligt Göran Hilmersson la det polska varvet det lägsta budet för att de ville slå sig in på forskningsfartygsmarknaden. Men projektet har varit problematiskt och räddningsåtgärderna har varit många. Man har bland annat tvingats förlänga fartyget med tre meter för att det blev för tungt och sedan lägga ballast för att fartyget, likt regalskeppet Wasa, blev för instabilt.

– Den viktigaste komponenten är framdrivningssystemet. Där har vi inte den framgång som vi behöver ha, säger Göran Hilmersson.

Kan häva avtalet

Göteborgs universitet har två alternativ om fartyget inte är färdigt den 2 april.

– Antingen så häver vi avtalet eller så tar vi över fartyget och slutför bygget vid ett annat varv, säger Göran Hilmersson.

– Och tar ni över så vet ni inte vad slutnotan blir?

– Nej, säger Göran Hilmersson.

Fartyget hade en ursprungsbudget på runt 140 miljoner kronor. GU har redan betalat 100 miljoner till varvet. Och osäkerheten kring vad slutnotan landar på innebär att man kanske måste släppa projektet helt och hållet.

– I den sämsta av världar måste vi häva avtalet, men då får vi inget fartyg och vi får inte tillbaka några 100 miljoner, säger Göran Hilmersson.

Forskning blir lidande oavsett

Men även om GU tar över fartyget och hittar ett varv som kan slutföra bygget så kan slutnotan bli ett problem, då fartyget är lånefinansierat och återbetalningen skall finansieras via uthyrning.

– Det betyder att dagskostnaden för att hyra kommer att gå upp, säger Göran Hilmersson.

– Så en fördyrning innebär att det är forskning som går förlorad?

– Ja, det innebär det. Och skulle hon bli väldigt mycket dyrare då kanske ingen har råd att använda fartyget, säger Göran Hilmersson.

– Ett fint skepp, men ingen forskning!?

– Nej, säger Göran Hilmersson.

Den 2 april skall Göteborgs universitet ta beslut om hur de skall göra ifall varvet i Gdansk i Polen inte har lyckats bli klara i tid.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer