Göteborgs universitet har sedan den 18:e september haft stora IT-problem med personalens mejl. Foto: TT

Fortsatta IT-problem på Göteborgs universitet

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgs universitetets IT-haveri fortsätter. Tusentals medarbetare kommer fortfarande inte åt sin mejl.

– Vi är djupt bekymrade. Vi tar detta på största allvar, säger Sören Ehrnberg, chef för IT-enheten på GU.

Den 18:e september gick flera av GU:s epostservrar sönder. Vilket medförde att personalen inte kunde komma åt sin mejl. IT-enheten har lyckats att återställa mejlfunktionen för ungefär hälften av de 6 500 medarbetarna. Men tusentals kan fortfarande inte använda sin mejl.

– Jag skulle bedöma att det är 2 500 – 3 000 medarbetare som vi betar av. Vi har hittills behövt ta hand om information som finns och återskapa konton manuellt. Det är tidsaspekten som jag mest är orolig för, det här är ett viktigt verktyg att kunna hantera, säger säger Sören Ehrnberg, chef för IT-enheten på GU.

Men under måndagen kunde IT-avdelningen komma igång med första steget i processen att automatiskt återskapa konton.

Problemet påverkar inte studenternas e-post. Många av lärarna som nu undervisar på distans på grund av coronapandemin, har fått hitta andra sätt att kommunicera, som till exempel via  verktygen Teams eller Zoom.

– Vi ser att Teams-användningen har ökat dramatiskt. Det är tur att vi ändå hade kommit så långt i våra kontaktvägar med till exempel Teams på grund av pandemin och distansundervisningen, säger Sören Ehrnberg.

Rör sig inte om en hackerattack

Just nu jobbar universitetet dygnet runt med att lösa problemet. Han dementerar ryktena om att det skulle röra sig om en hackerattack.

– Det är mycket olyckligt att det inte går att nå samtliga e-postadresser vid Göteborg universitet. Vi arbetar intensivt för allt ska fungera igen så snart som möjligt. Jag hoppas på förståelse från studenter, medarbetare, allmänhet och externa samarbetspartners, skriver rektor Eva Wiberg på GU:s hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.