Anläggningen ska kunna klara att testa fordon upp till 70 ton. Foto: RISE

Framtidens fordon ska testas i Borås

Uppdaterad
Publicerad

Bilarna kör snart själva. Men innan de rullar på vägarna måste de testas. I en ny anläggning för 100 miljoner kronor ska framtidens fordon provas i Borås.

– Bilarna ser ganska annorlunda ut idag. Den nya anläggningen är designad för klara dagens och morgondagens krav, säger Christer Karlsson som är projektledare för anläggningen.

Våra fordon blir allt mer tekniskt avancerande. Bilarna utrustas med radar, kameror och sensorer. För att möta branschens behov har en ny testanläggning, Awitar, byggts i Borås. En bil idag innehåller över 100 styrdatorer. På vägen mot självkörande bilar som ska kunna kommunicera trådlöst med varandra blir allt det viktigare att störningsprova fordonens elektronik.

Elektronik kan störas ut

– All elektronik kan potentiellt störas ut av annan elektronik. Backar man 30 år så kanske det värsta som kunde hända var att det sprakade i radion av tändsystemet. Men om hela växellådan styrs av elektronik och den slutar fungera blir det ju mycket värre konsekvenser, säger Christer Karlsson.

Är moderna bilar mer känsliga än äldre bilar?

– Både ja och nej. Rent elektroniskt finns det mer som kan störas. Samtidigt så skulle jag nog säga att en bil idag är mer pålitlig totalt sett. Det kräver ju att man jobbar systematiskt med de här frågorna hela vägen.

Det är det statliga forskningsinstitutet RISE (tidigare SP) som står bakom projektet. Anläggningen har kostat runt 100 miljoner kronor att bygga.

Hårt uppbokad

Testkammaren ska kunna ta emot både personbilar och tunga fordon upp till 70 ton. Redan på måndag i vecka 3 sätter de första testerna igång i anläggningen.

– Den är ganska hårt uppbokad. Det finns ett stort behov, säger Christer Karlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.