Bolaget uppges vilja ha ett samarbete med lokala eller regionala myndigheter för kunna starta en produktion skräddarsydd för den kinesiska marknaden.
Genom Fords samarbete med Geelys konkurrent Changan Automobile byggs det redan Volvobilar i Kina – modellen S 40 och en förlängd variant av S 80 – som säljs mycket billigare än importerade Volvo eftersom de slipper de höga tullarna.
Geely för samtal med styret i Chongqing där Ford/Changan-fabriken ligger. Enligt Reuters källor är Geelys plan att ta över produktionsutrustning från Changan och även att samarbeta med andra kinesiska företag för att bygga en helt ny Volvofabrik i Chongqing.
Ledaren för Chongqings stad, Bo Xilai, förre detta kinesisk handelsminister, är mycket angelägen om att behålla Volvoproduktionen i Kina.
Volvos försäljning i Kina är ännu relativt liten, men den har ökat rejält sedan den lokala produktionen startade 2006. I fjol såldes runt 15 000 bilar, jämfört med drygt 12 600 bilar 2008.
Geelys ledning har tidigare sagt att Volvos huvudkontor och fabrik i Göteborg ska vara kvar.