Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Linn Brandström (M), kommunstyrelsens ordförande i Töreboda, gläds åt den totalrenoverade Göta kanal. Här vid Godhögens sluss. Foto: Bosse Carlqvist/SVT

Göta kanal totalrenoverad för en miljard – med 1800-talsteknik

Uppdaterad
Publicerad

Göta kanal genomgår just nu den största renoveringen sedan den stod klar för omkring 200 år sedan. En miljard kronor slutar notan på. Valet stod mellan att renovera eller att lägga igen hela kanalen.

– Kajer rasade, det kom jordskred och båtar fastnade för att vi inte hade skött underhållet på många, många år, konstaterar Roger Altsäter, vd för AB Göta kanalbolag.

SVT är med när kommunfolk från Mariestad och Töreboda inspekterar den nyrenoverade Göta kanal vid Godhögens slussar. Hela kanalen återställs till ursprungligt skick med 12-14 meters bredd i botten.

Renoveringen av Göta kanal pågår 2016-2025 och är den största enskilda insatsen som gjorts för kanalanläggningen.

Västgötadelen mellan Vänern och Vättern stod klar 1822. Östgötadelen slutfördes tio år senare. Att kanalen har slitits hårt under dessa 190-200 år är inte förvånande. Ändå var 1800-talets byggare skickliga och ibland bättre på hållbara lösningar än 1900-talets reparationer med modernare teknik.

Slussportar utbytta

Sentida mindre renoveringar har nämligen inte hållit så länge. Till exempel har slussportar som byttes ut för drygt 40 år sedan behövts bytas nu igen. Så för att Göta kanal ska klara sig i minst 200 år till används nu 1800-talets byggteknik. Till exempel för de kallmurade djupa kulvertarna som leder befintliga vattendrag under kanalen.

– Det är stensatta valv som går under kanalen som tar vatten från dikessystem, oftast på norrsidan och leder över till södersidan, säger Stefan Ljungblad, anläggningschef på AB Göta kanalbolag.

Något som slitit särskilt på kanalen är båtpropellrar, något Göta kanals konstruktörer inte var förberedda på. De första användbara propellerfartygen började nämligen inte dyka upp förrän efter kanalen satts i drift.

Se den nyrenoverade kanalen i videoklippet ovan.

Göta kanal

Göta kanal är en 19 mil lång kanal genom Götaland, varav 8,7 mil är grävd kanal. På västgötasidan 3,7 mil och på östgötasidan 5 mil. Nivåskillnaden är 92 m. Totalt har kanalen 58 slussar. Den är Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv bildar Göta kanal en 39 mil lång vattenväg tvärs genom Sverige, från Östersjön till Kattegatt.

När Baltzar von Platen presenterade idén för kungen 1808 hade idén cirkulerat i 300 år. Mekanikern och vattenbyggaren Daniel af Thunberg hade på 1780-talet arbetade fram ett förslag. Baltzar von Platen fick kungens uppdrag att beräkna kostnader och staka ut kanallinjen. 58 000 man arbetade sedan under 22 år med att färdigställa kanalen. Västgötadelen mellan Vänern och Vättern stod klar 1822, Östgötadelen 1832.

Källa: AB Göta kanalbolag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.